Acura Precision EV Concept didedah – EV premium pertama Honda akan diperkenal pada tahun 2024

Acura Precision EV Concept didedah – EV premium pertama Honda akan diperkenal pada tahun 2024

Acura telah mendedahkan model konsep Precision EV, yang digunakan untuk menunjukkan rekaan serta hala tuju baru syarikat apabila memasuki dunia elektrifikasi bermula tahun 2024. Pada tahun itu jugalah “SUV elektrik penuh dengan gaya dinamik” hasil kesinambungan daripada model konsep ini akan didedah.

Gaya rekaan yang digunakan mendapat inspirasi daripada kesenian, bentuk serta fungsi bot mewah Itali dan turut memaparkan fokus kepada prestasi dengan bentuk yang lebar serta kedudukan yang gagah. Warna matte pada model konsep ini dipanggil sebagai Double Apex Blue.

Antara ciri rekaan yang boleh dilihat pada SUV elektrik konsep ini adalah gril Acura Diamond Pentagon berlampu, DRL Chicane serta lampu Particle Glitch baru pada bahagian hadapan dan belakang. Tema rekaan Particle Glitch turut digunakan pada rim 23 incinya.

Di dalam, kabin SUV ini mendapat inspirasi daripada kereta lumba Formula 1, dengan kedudukan pemandu yang rendah, serta roda stereng yang cuma boleh dipegang di kiri dan kanan. Dua mod pemanduan disediakan iaitu Instinctive Drive dan Spiritual Lounge.

Mod pertama meningkatkan hubungan antara kereta dan pemandu dengan paparan digital gaya lumba, serta lampu suasana warna merah. Bagi mod Spiritual Lounge pula, stereng akan disimpan dan kabin ditukar menjadi ruang rehat dengan bau yang menyenangkan serta paparan animasi bawah laut.

Bahagian kabin juga dipenuhi dengan bahan-bahan mesra alam, termasuk plastik dan aluminium kitar semula, serta kulit biomass 100%. Model ini juga menunjukkan sistem paparan generasi baru Acura melalui panel lutsinar dengan fungsi sesentuh.

Perincian penggerak model ini masih belum didedahkan, tetapi laporan menjangkakan ia akan menggunakan platform Ultium daripada General Motors hasil kerjasama antara syarikat itu dengan Honda. Melalui khabar yang tersebar, EV pertama Acura akan dipanggil sebagai ZDX, mempunyai saiz hampir seperti RDX dan mempunyai banyak persamaan dengan Honda Prologue.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required