Honda Prologue ditunjuk dalam teaser – SUV elektrik yang dibangunkan bersama GM, lancar tahun 2024

Honda Prologue ditunjuk dalam teaser – SUV elektrik yang dibangunkan bersama GM, lancar tahun 2024

Honda telah menyiarkan teaser pertama SUV elektrik baru mereka, yang akan diperkenalkan sepenuhnya awal tahun 2024. Ia juga adalah hasil pertama kerjasama antara General Motors dengan pengeluar Jepun itu, dan akan membawa kepada model yang ditukar menggunakan lencana Acura.

Prologue akan menjadi EV pertama Honda yang akan dijual di Amerika Utara dan melalui lukisan digital ini, kita dapat melihat ia menggunakan rekaan yang bersih dan licin, dengan garis bahu yang jelas, tingkap yang menaik ke belakang serta kemasan hitam di sekeliling roda dan bawah kenderaan. Bahagian lampu dan gril yang kelihatan seperti mata bertopeng itu dikatakan mendapat inspirasi daripada Honda e, sementara bukaan udara di tepi bampar menggunakan bentuk menegak.

Tempat mengecas SUV ini terletak di fender sebelah kiri manakala cermin sisi pula melekat di pintu seperti Civic dan HR-V baru. Menurut Honda, mereka telah memberikan lebih perhatian kepada aerodinamik, untuk mengurangkan bunyi angin, dan ini dianggap penting kerana penggeraknya sendiri sudah sememangnya senyap.

Honda Prologue ditunjuk dalam teaser – SUV elektrik yang dibangunkan bersama GM, lancar tahun 2024

Cadillaq Lyriq

Di sebalik badannya, Prologue akan menggunakan platform elektrik modular GM serta teknologi bateri Ultium, seperti GMC Hummer EV, Chevrolet Silverado EV dan Cadillac Lyriq. Tiada perincian spesifikasi yang didedah, tapi kita boleh menjangkakan sesuatu seperti Lyriq yang mempunyai saiz seakan sama.

Lyriq ditawarkan dalam dua varian iaitu pertama, yang menggunakan satu motor, pacuan roda belakang dan kuasa 340 hp/440 Nm, sementara satu lagi menggunakan dua motor, pacuan semua roda dan kuasa sekitar 500 hp. Bateri lithium ion 100 kWh padanya mampu menyediakan jarak gerak 502 km bagi versi pacuan dua roda dan ia boleh menerima pengecas pantas DC 190 kW, yang boleh memberikan jarak gerak 100 km selepas dicas cuma 10 minit.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required