Honda e ada di Malaysia – RM210k, versi Advance berkuasa 154 PS/315 Nm, jarak gerak 220 km sekali caj

Honda e ada di Malaysia – RM210k, versi Advance berkuasa 154 PS/315 Nm, jarak gerak 220 km sekali caj

Honda e merupakan kereta elektrik produksi pertama dari Honda, dan ia sebelum ini sudahpun pun diumumkan hanya akan dijual di Jepun dan Eropah sahaja – pasaran Amerika dan China tidak menerima kereta elektrik kompak ini, apatah lagi Malaysia kan?

Namun, ini tidak menghalang Honda e untuk mendarat di Malaysia. Unit yang anda lihat ini adalah versi pasaran UK, dan ia diimport ke sini oleh Weststar Motors sebagai kenderaan recond. Malah unit ini juga sebenarnya adalah Honda e kedua yang dibawa oleh syarikat tersebut, di mana unit pertama sudah pun dihantar kepada pelanggan bulan lalu.

Di UK, Honda e ini tampil dalam dua varian iaitu model asas Standard dan versi paling lengkap Advance. Unit yang di bawa oleh Weststar ini adalah dalam varian Advance dan ia ditawarkan pada harga RM210,000. Di UK sendiri model ini dijual dengan harga atas jalan £31,665 atau sekitar RM180k. Menurut syarikat tersebut, harga yang ditawarkan untuk Honda e ini tidak tetap untuk setiap unit yang di bawa ke sini kerana ia turut mengambil kira spesifikasi dan keadaan kereta berkenaan.

Honda e ada di Malaysia – RM210k, versi Advance berkuasa 154 PS/315 Nm, jarak gerak 220 km sekali caj

Ya, memang agak mahal jika kita ambil kira saiz Honda e ini kerana anda boleh mendapatkan Nissan Leaf baharu dari ETCM dengan harga bermula RM188,888. Namun jika mengambil kira rekaan, teknologi dan perincian yang ditawarkan oleh Honda e ini, harga tersebut dilihat berpatutan. Kalau tidak, takkan la ada permintaan sehingga Weststar membawanya ke Malaysia, dan ada yang berani membeli kereta ini walaupun tanpa khidmat selepas jualan yang ditawarkan secara rasmi oleh Honda bukan?

Perkara pertama yang mungkin membuatkan kereta ini mendapat permintaan adalah dari segi rupanya. Honda e dihasilkan dengan rupa luaran diinspirasikan dari Honda Civic ‘telur’ generasi pertama, yang kelihatan begitu comel. Pengaruh retro dan ringkas berkenaan turut dibawa ke dalam kabin, diadun bersama pelbagai teknologi moden.

Lima buah skrin diletakkan pada papan pemuka Honda e ini – dua skrin utama bersaiz 12.3-inci berada di tengah dan penumpang, satu skrin di belakang roda stereng sebagai paparan instrumen pemandu, serta dua lagi skrin pada kedua-dua belah hujung berfungsi memaparkan visual dari kamera sisi yang menggantikan cermin pandang belakang.

Honda e ada di Malaysia – RM210k, versi Advance berkuasa 154 PS/315 Nm, jarak gerak 220 km sekali caj

Honda e ini menerima kelengkapan standard seperti lampu hadapan LED automatik, sky roof, cermin privasi belakang, roda stereng balutan kulit, sistem Honda Connect dengan navigasi Garmin serta sokongan Apple CarPlay dan Android Auto.

Bagi model Advance ini, ia turut menerima perincian lain seperti sistem Parking Pilot, sistem audio premium, kamera pelbagai pandangan, rim aloi 17-inci (16-inci untuk Standard) yang dibalut dengan tayar Michelin Pilot Sport 4 bersaiz 205/45R17.

Untuk model Honda e Standard, ia digerakkan dengan motor elektrik berkuasa 136 PS dan tork maksima 315 Nm. Manakala versi Advance seperti yang dibawa oleh Weststar ini menerima motor lebih berkuasa, menghasilkan 154 PS dengan tork yang sama.

Motor tersebut diletakkan pada gandar belakang bagi memacu roda belakang untuk memberikan pemanduan yang sporty, bersama bateri lithium-ion 35.5 kWj yang diletakkan pada lantai bagi memberikan nisbah berat 50:50 antara hadapan dan belakang.

Honda e ini boleh dicaj semula menerusi pengecaj AC menggunakan penghubung Type 2, serta boleh juga menggunakan Power Charger Honda dengan 7.4 kW (bekalan kuasa fasa tunggal) dan 22 kW (bekalan kuasa tiga-fasa), membolehkan kuasa 100% dipenuhkan dalam masa 4.1 jam.

Ia juga boleh menggunakan caj cepat DC menerusi hubungan CCS2 bagi memenuhkan bateri sehingga 80% dalam masa hanya 30 minit. Satu caj penuh bateri berkenaan membolehkan kereta elektrik ini bergerak sejauh 220 km, dakwa Honda.

Menurut Weststar, mereka kini sedang cuba untuk membawa Power Charger ke Malaysia bagi mereka yang berminat terhadap kelengkapan tersebut. Malah, sebuah lagi Honda e juga bakal tiba ke sini tidak lama lagi. Jadi untuk mereka yang berminat, jangan segan silu untuk ke Weststar Motors untuk mendapatkan maklumat lebih lanjut.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required