Honda e – versi produksi sebenar didedah; kereta elektrik 154 PS/315 Nm, pacuan roda belakang

Honda e – versi produksi sebenar didedah; kereta elektrik 154 PS/315 Nm, pacuan roda belakang

MASS PRODUCTION HONDA E REVEALED AND SET TO DEBUT AT FRANKFURT

Kereta elektrik produksi pertama Honda iaitu Honda e bakal didedahkan sepenuhnya pada Frankfurt Motor Show 2019, dan sebelum itu Honda telah menyiarkan terlebih dahulu gambar awalan unit produksi sebenar kereta tersebut bersama pelbagai lagi perincian hatchback EV comel ini.

Seperti yang diketahui sebelum ini, Honda e adalah versi produksi model konsep Honda Urban EV yang dihasilkan seolah-olah kelahiran semula Honda Civic generasi pertama, dijana oleh motor elektrik sepenuhnya yang didedahkan juga di Frankfurt pada tahun 2017. Versi produksi ini pula nampaknya hampir serupa dengan Honda e Prototype yang muncul di Geneva awal tahun ini.

Bukan sahaja bahagian luar, malah pada bahagian kabin versi produksi ini juga sama dengan model prototaip sebelumnya – dilengkapi dengan lima skrin; dua skrin utama untuk pemandu dan penumpang bersaiz 12.3-inci, manakala tiga skrin lagi adalah untuk memaparkan visual dari kamera sisi dan tengah yang kesemuanya menggantikan fungsi cermin pandang belakang konvensional.

Honda e – versi produksi sebenar didedah; kereta elektrik 154 PS/315 Nm, pacuan roda belakang

MASS PRODUCTION HONDA E REVEALED AND SET TO DEBUT AT FRANKFURT

Kereta ini juga dilengkapi dengan servis-servis terhubung dan pelbagai aplikasi, termasuk sistem bantuan peribadi Honda Personal Assistant yang boleh dioperasikan dengan arahan suara (diaktifkan dengan memanggil “OK Honda”). Aplikasi telefon [intar My Honda+ turut disertakan bagi membolehkan anda mengawal pelbagai fungsi termasuk boleh digunakan sebagai kunci digital.

Honda menawarkan dua varian kuasa untuk Honda e produksi ini iaitu 100 kW (136 PS) dan 113 kW (154 PS). Kedua-duanya versi ini digerakkan dengan motor elektrik yang memacu roda belakang. Menurut Honda lagi, kereta ini dibekalkan dengan kadar tork maksima 315 Nm, dan ia mampu memecut dari 0-100 km/j dalam masa sekitar 8 saat. Dalam perincian sebelum ini, ia turut disahkan mempunyai agihan berat sempurna 50:50.

Kuasa dibekalkan menerusi bateri lithium-ion 35.5 kWj yang diletakkan pada lantai kereta ini. Honda mendakwa bahawa ia dapat memberikan jarak perjalanan sejauh 220 km dengan satu caj penuh. Dengan pengecaj pantas menerusi sambungan CCS2, bateri tersebut boleh mencapai 80% penuh hanya dalam masa 30 minit. Ia juga boleh dicaj dengan pengecaj AC dengan sambungan Type 2, namun Honda masih belum mendedahkan masa mengecaj menerusi cara ini.

Pelanggan di UK, Jerman dan Norway kini sudah pun boleh menempah kereta elektrik ini secara atas talian, manakala untuk negara Eropah lain, pendaftaran minatnya juga sudah dibuka menerusi laman-laman rasmi Honda di negara masing-masing. Honda masih belum mendedahkan sebarang petunjuk harga, tetapi ada khabar angin yang mengatakan bahawa Honda e akan dijual pada harga sekitar 40,000 euro (RM185,170).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required