Honda e – kamera sisi adalah standard, kini sudah mula boleh ditempah pada pasaran Eropah terpilih

Honda e – kamera sisi adalah standard, kini sudah mula boleh ditempah pada pasaran Eropah terpilih

Honda telah mengumumkan bahawa hatchback elektrik sepenuhnya prototaip Honda e akan dijelmakan sebagai model produksi, dan ia telah pun boleh ditempah di pasaran negara-negara Eropah terpilih.

Apa yang menarik lagi, sistem kamera sisi bagi menggantikan cermin sisi pandang belakang pada versi prototaip tersebut turut akan dibawa ke model produksi sebenar, dan ia adalah standard untuk semua varian yang ditawarkan kelak.

Sistem berkenaan akan dilengkapi sepasang kamera di kedua-dua sisi kereta tersebut yang terletak pada bahagian yang selalunya ditempatkan cermin sisi pandang belakang.

Direka dengan saiz kompak dan boleh disorokkan ke dalam badan, imej dari kamera berkenaan akan dipaparkan ke dua buah kamera bersaiz enam-inci, diletakkan secara eronomik pada kedua-dua sisi papan pemuka bagi memberikan rasa semulajadi dan paparan lebih jelas kepada pemandu.

Menurut Honda, dengan sistem ini bukan sahaja memberikan penglihatan yang lebih baik, malah rekaannya mampu mengurangkan rintangan angin sehingga sekitar 90% berbanding cermin sisi konvensional – sekitar 3.8% lebih baik bagi keseluruhan kereta. Ia juga akan mengurangkan bunyi angin secara signifikant yang selalunya dihasilkan oleh cermin sisi biasa.

Honda turut menghasilkan rekaan kamera tersebut bagi mengelakkan air menitik pada lensanya, serta di saluti lapisan anti-air pada permukaan lensa bagi menghalang dari takungan air terjadi.

Pada skrin pula, pemandu boleh memilih untuk melihat sama ada ‘pandangan normal’ atau ‘pandangan lebar’ yang akan memberikan pandangan lebih luas dan mengurangkan titik buta sebanyak 10%. Pencahayaan pada skrin juga akan dilaras secara automatik dan secara keseluruhan sistem ini telah diuji secara ekstensif dalam keadaan cuaca buruk, gelap dan malam bagi memastikan ia sentiasa memberikan visual terbaik serta anti-silau.

Model elektrik sepenuhnya yang dilihat seperti jelmaan semula Honda Civic ‘telur’ generasi pertama ini dijangka akan mula dijual di Eropah pada tahun 2020, di mana versi produksinya mungkin akan didedahkan pada hujung tahun ini. Dengan satu cas penuh, Honda e boleh bergerak lebih dari 200 km, dan fungsi cas cepatnya membolehkan bateri di cas 80% penuh dalam masa hanya 30 minit.

Honda turut menjanjikan hatchback elektrik ini akan memberikan pengalaman pemanduan yang seronok dan dinamik, dengan unit janakuasa elektrik terkini yang memacu roda belakang serta bateri berprestasi tinggi.

Inspirasi Civic generasi pertama masih lagi banyak dikekalkan pada bahagian dalam, terutamanya papan pemuka yang direka dengan konfigurasi dek berkembar, bersama kemasan seakan kayu merentanginya. Juga, roda stereng dua jejari akan mengingatkan kita kepada Civic SB1.

Ruangan kabin ini menerima rekaan moden minimalis, yang akan mewujudkan suasana menenangkan untuk pemandu dan penumpang, dakwa Honda. Perasaan seperti berada di lounge diberikan menerusi fabrik sofa gaya melange dan material-material lain yang boleh dijumpai di rumah kontemporari.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required