Purata 2 remaja bawah umur memandu, menunggang tanpa lesen maut setiap hari di Malaysia – data PDRM

Purata 2 remaja bawah umur memandu, menunggang tanpa lesen maut setiap hari di Malaysia – data PDRM

Jabatan Siasatan dan Penguatkuasaan Trafik (JSPT) Bukit Aman telah mengeluarkan data yang menunjukkan bahawa antara Januari dan Mac 2022, sekurang-kurangnya dua remaja bawah umur yang memandu atau menunggang tanpa lesen terbunuh atau mengalami kecederaan serius setiap hari akibat kemalangan jalan raya, laporan The Star.

Berdasarkan statistik PDRM, daripada 157 kemalangan motosikal dan 623 kemalangan kereta yang direkodkan dalam tempoh tiga bulan membabitkan golongan bawah umur, seramai 30 penunggang bawah umur 16 tahun dan sembilan pemandu bawah 18 tahun meninggal dunia. Selain itu, 46 penunggang dan 59 pemandu bawah umur telah cedera parah.

Sebelum ini, PDRM pernah merekodkan sebanyak 8,484 kemalangan membabitkan pemandu dan penunggang bawah umur dari tahun 2018 hingga Mac 2022 – 2,617 daripadanya mengakibatkan kecederaan serius atau kemalangan maut.

Purata 2 remaja bawah umur memandu, menunggang tanpa lesen maut setiap hari di Malaysia – data PDRM

Dalam tiga bulan pertama tahun 2022, sebanyak 15,424 saman telah dikeluarkan kepada penunggang tanpa lesen di bawah umur 16 tahun dan pemilik kepada motosikal berkenaan. Manakala sebanyak 8,601 saman pula dikeluarkan terhadap pemandu berusia bawah 18 tahun, seperti yang didedahkan oleh Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), dan dari Januari hingga Mei 2022, seramai 55,000 pemilik kenderaan telah ditahan kerana membenarkan individu tanpa lesen memandu menggunakan kenderaan mereka.

Ditambah dengan kenyataan yang dikeluarkan oleh Profesor Dr Wong Shaw Woon, selaku pengerusi Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (MIROS), yang mengesa ibu bapa untuk memainkan peranan paling penting dalam mendidik anak-anak mereka yang masih di bawah umur supaya tidak memandu kereta atau menunggang motosikal. Wong menegaskan bahawa seseorang itu bukan sahaja perlu bersedia secara fizikal untuk menunggang atau memandu, tetapi juga cergas dari segi mental untuk membuat pertimbangan yang betul dan bertindak balas dengan pantas semasa mengendalikan kenderaan.

Sehubungan itu, Ketua Penolong Pengarah Bahagian Siasatan Seksual, Wanita dan Kanak-Kanak Bukit Aman, Asisten Komisioner Siti Kamsiah Hassan menegaskan bahawa ibu bapa yang cuai dan gagal berbuat demikian harus bersedia berhadapan dengan beberapa bentuk hukuman yang bakal dikenakan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required