Litar MT3 kendalian MIROS di Sepang siap hujung 2022; untuk ujian sistem keselamatan kenderaan

Litar MT3 kendalian MIROS di Sepang siap hujung 2022; untuk ujian sistem keselamatan kenderaan

Kementerian Pengangkutan menerusi Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (MIROS) bakal membangunkan Litar Ujian Berteknologi MIROS (MT3) yang terletak di Sepang, dijadualkan siap pada penghujung tahun ini.

Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Dr Wee Ka Siong berkata, MT3 ini bakal menjadi perintis kepada pelbagai ujian sistem keselamatan kenderaan di negara ini serta rantau Asia Tenggara.

“Saya berharap agar pembangunan litar sepanjang satu kilometer ini dapat menarik pihak swasta dan agensi-agensi yang lain untuk bekerjasama dengan MIROS bagi memastikan kenderaan yang dihasilkan dapat memenuhi spesifikasi yang ditetapkan agar kenderaan yang berada di pasaran adalah kenderaan yang bertaraf lima bintang dan selamat untuk digunakan.

“Selain itu, dengan adanya MT3 ini, agensi-agensi yang berkaitan terutamanya pihak Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) akan dapat melaksanakan pengujian kepada kenderaan bagi proses kajian, penyelidikan dan juga bagi tujuan penilaian. Contohnya, bagi Proses Kelulusan Jenis Kenderaan (VTA) dan penilaian kenderaan yang mengikut Standard Malaysia dan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UN Regulations) di peringkat antarabangsa,” katanya dalam majlis pecah tanah bagi projek MT3 ini yang berlangsung pagi tadi.

Bukan itu saja, jelas beliau lagi, dengan adanya MT3 ini, ia diharap dapat menyumbang dan mempromosikan pengetahuan mengenai keselamatan jalan raya dalam kalangan negara anggota ASEAN, termasuk dalam pengurusan data, pembangunan piawaian, pendidikan dan kesedaran keselamatan jalan raya, laporan Berita Harian.

“Selain itu, makmal MT3 yang diwujudkan di sini juga berpotensi menjadi pemangkin ke arah pencapaian yang lebih cemerlang, disokong oleh program sedia ada seperti Program Penilaian Kenderaan Baharu ASEAN (NCAP) dan Program Penilaian Motosikal Malaysia (MyMAP),” katanya lagi,

Pembinaan MT3 selari dengan usaha kerajaan di bawah Pelan Keselamatan Jalan Raya Malaysia 2022-2030, melalui bidang keutamaan yang memfokuskan kepada penggunaan kenderaan lebih selamat merangkumi isu kebolehjalanan membabitkan kenderaan sedia ada dan persediaan ke arah penggunaan kenderaan generasi baharu.

Litar MT3 dibahagikan kepada empat kumpulan seperti ujian berkaitan bantuan keselamatan kepada kawalan kestabilan elektronik (ESC), penjejakan titik buta (BSD), brek kecemasan autonomi (AEB) dan sistem brek antikunci (ABS).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required