Ferrari mengumumkan dalam media sosial bahawa SUV pertama mereka akan didedahkan kepada orang ramai 13 September ini. Di dalam syarikat, SUV ini dipanggil menggunakan nama kod F175, tetapi nama rasminya adalah Purosangue, yang membawa maksud “berketurunan asli” dalam Bahasa Itali.

Dalam Twitter, Ferrari memuat naik satu video pendek yang menunjukkan pandangan gelap SUV tersebut, bersama sedikit bunyi enjinnya. Sehari sebelum itu juga Ferrari ada memuat naik satu gambar, bersama kenyataan mengusik “kami tahu anda suka terangkan gambar teaser Ferrari…”

Rupa sebenar SUV ini sebenarnya sudah diketahui, kerana terpapar dalam satu slaid pembentangan sewaktu Ferrari Capital Markets Day Jun lalu. Melaluinya kita boleh melihat tanda-tanda rekaan sama seperti model Ferrari sekarang, termasuk lampu hadapan dengan bentuk C, seakan SF90.

Kalau gambar itu diterangkan lagi, kita juga dapat melihat bonet yang mempunyai bonjolan berbentuk V di tengah sementara bukaan udara di bawah adalah agak besar dan mungkon digunakan sebaik mungkin untuk sistem penyejukan dan aerodinamik.

Purosangue memang sudah sah akan menggunakan enjin V12, tetapi kita masih belum tahu unit yang mana. Ada laporan mengatakan kemungkinan besar ia adalah enjin lama Tipo F140 NA, dan itu juga kita masih belum tahu sama ada akan keluar versi hibrid ataupun ditambah dengan turbo. Anda boleh membuat jangkaan sendiri dengan mendengar bunyi dalam video tersebut.

Untuk perincian lain, kita perlu mengimbas kembali pada tahun 2018, iaitu kali pertama Ferrari mengesahkan mereka akan menghasilkan sebuah SUV. Mereka memberitahu, Purosangue akan menggunakan platform enjin hadapan, pacuan roda belakang, dengan transaxle di belakang dan pilihan pacuan semua roda.

GALERI: Spyshot Ferrari Purosangue