Ferrari SF90 Stradale dilancarkan di M’sia – 3,990 cc V8, klac berkembar 8-kelajuan baharu; dari RM1.908j

Ferrari SF90 Stradale dilancarkan di M’sia – 3,990 cc V8, klac berkembar 8-kelajuan baharu; dari RM1.908j

Ferrari Malaysia telah memperkenalkan supercar SF90 Stradale untuk pasaran tempatan. Nama “SF90” adalah merujuk kepada ulang tahun ke-90 bagi yayasan Scuderia Ferrari dan “Stradale” pula bermaksud “jalan”. Ini merupakan model plug-in hybrid produksi pertama dari pengeluar Itali tersebut dan menggunakan gabungan enjin V8 turbo serta dua motor elektrik – dua pada gandar hadapan dan satu lagi di belakang.

Enjin pembakaran dalaman yang digunakan adalah unit F154 sama seperti yang digunakan pada model Pista dan F8 Tributo. Walau bagaimana pun ia telah dinaik taraf dan kapasitinya meningkat 88 cc lagi (daripada 3,902 cc) menjadi 3,990 cc dengan gandingan V8 lapan-silinder. Sekaligus mampu menghamburkan kuasa sehingga 780 PS dan 800 Nm tork pada 6,00 rpm.

Tiga motor elektrik itu pula mampu memberikan kuasa tambahan 220 PS (162 kW), yang datangnya daripada pek bateri 7.9 kWh yang ditempatkan di belakang tempat duduk. Melalui sistem hibrid ini, pemandu boleh menggunakan kuasa elektrik sahaja untuk memacu jentera (pacuan roda hadapan sahaja) dan ia boleh dipacu sehingga 25 km dan mampu mencapai kelajuan maksimum sehingga 135 km/j.

Ferrari SF90 Stradale dilancarkan di M’sia – 3,990 cc V8, klac berkembar 8-kelajuan baharu; dari RM1.908j

SF90 Stradale juga merupakan jentera sport Ferrari pertama yang dilengkapi dengan pacuan 4WD yang mampu mencatatkan pecutan 0-100 km/j dalam masa 2.5 saat dan 0-200 km/j pula hanya 6.7 saat. Menjadikannya lebih pantas berbanding LaFerrari jika mengikut pace ketika diuji di litar lumba.

Ia juga menerima padanan kotak gear baharu dengan unit dwi-klac berkembar lapan-kelajuan. Selain nisbah gear serta maklum balas lebih pantas, ia juga menggunakan set klac yang lebih kompak dan 10 kg lebih ringan (tiga kilogram daripadanya adalah disebabkan tiada lagi gear undur, dengan tugas itu diambil oleh motor elektrik).

Sistem hibrid ini juga menambah berat 270 kg pada kereta, tetapi hasil daripada penggunaan bahan serba ringan, berat kenderaan masih dapat dijadikan rendah, iaitu cuma 1,570 kg.

Ferrari SF90 Stradale dilancarkan di M’sia – 3,990 cc V8, klac berkembar 8-kelajuan baharu; dari RM1.908j

Bagi memantapkan lagi prestasi jentera ini, ia didatangkan dengan empat mod pemanduan iaitu eDrive untuk elektrik penuh, Hybrid untuk mod standard yang akan memilih tetapan mengikut kesesuaian keadaan, Performance yang memberi lebih keutamaan untuk mengecas bateri berbanding penggunaan bahan api dan Qualify untuk prestasi yang paling tinggi.

Untuk bahagian elektronik, jentera ini turut tampil dengan sistem Electronic Side Slip Control (eSSC), torque vectoring, Electric Traction Control (eTC) dan rotation axis control – electric (RAC-e), di mana kesemuanya bagi membantu dinamik kenderaan dan mendapatkan cengkaman yang lebih baik.

Bukan itu sahaja, sistem brek juga diberikan sentuhan baharu yang menggabungkan sistem elektrik dan hidraulik. Ia menampilkan rekaan kaliper brek hadapan baharu dengan kerjasama Brembo, meningkatkan prestasi penyejukan dan juga kawalan brake-by-wire. Dalam keadaan brek biasa, elektrik digunakan untuk menyokong sistem penjanaan semula kuasa dan apabila membrek kuat, sistem hidraulik akan membantu untuk memberikan lebih kuasa henti.

Bagi rekaan luarannya, ternyata imej SF90 Stradale yang berdimensi 4,710 mm panjang, 1,972 mm lebar dan 1,186 mm tinggi ini memang cukup memukau. Ia masih mengambil inspirasi daripada jentera lumba F1 termasuk bahagian-bahagian aerodinamik aktif yang boleh berubah bergantung kepada keadaan kereta dan kelajuan demi membantu cengkaman.

Antara sentuhan rekaannya termasuklah overhang yang lebih kompak, dengan bahagian belakang lebih pendek berbanding hadapan. Pusat graviti yang lebih rendah juga mendorong pasukan pereka Ferrari untuk merendahkan bahagian kabin sebanyak 20 mm. Lampu utama dengan teknologi LED matrix yang lebih tajam membuatkan penampilan SF90 Stradale ini nampak ‘sombong’. SF90 Stradale turut didatangkan dengan rim 20-inci yang dibaluti tayar 255/35 di depan dan 315/30 di belakang.

Manakala untuk bahagian belakangnya, sifat yang lebih garang dan agresif lebih terserlah, ia didominasi denggan sepasang paip ekzos yang diposisikan agak tinggi. Manakala lampu belakang berbentuk bulat tetap menjadi ikonik bagi kebanyakan model Ferrari yang lain. “Wing” berkembar pada penutup enjin bahagian seksyen belakang -yang disambungkan dengan lampu brek ketiga- memantapkan lagi gayanya.

Menjengah bahagian dalamnya, SF90 Stradale menampilkan bentangan kokpit baharu, lebih kurang sama dengan Roma. Ia turut menaiktaraf aspek HMI (human-machine interface) bagi kluster instrumen digital definisi-tinggi 16-inci baharu, yang merupakan inovasi pertama bagi kenderaan siri produksi di dunia. Paparan ini boleh dikonfigurasi dan dikawal sepenuhnya dengan butang kawalan pada roda stereng.

Roda stereng juga ditampilkan dengan ciri baharu dengan fungsi touchpad dan beberapa butang haptic, yang membolehkan pemandu mengawal aspek operasi pada jentera dengan hanya menggunakan ibu jari. Manakala tombol gear pula mengambil inspirasi daripada model lama Ferrari. Sistem navigasi baharu juga diberikan, termasuk juga dengan paparan unit utama yang disesuaikan dengan filosofi baharu Ferrari iaitu “eyes-on-the-road, hands-on-the-steering” (EOTR-HOTS).

Selain itu, kunci pencucuhan juga baharu dengan mempersonalisasikan nama model serta menampilkan teknologi tanpa kunci sepenuhnya. Manakala tempat duduk sport juga telah direka semula dan 4.5 kg lebih ringan berbanding tempat duduk sport semasa. Bukan itu sahaja, kawalan kotak gear pula menampilkan rekaan gaya-gril yang nampak klasik.

SF90 Stradale ditawarkan dengan harga bermula RM1,908,000.00 (sebelum segala macam cukai, kos pilihan kustom dan insurans). Ia turut didatangkan dengan program penyelenggaraan selama tujuh-tahun dengan servis berjadual sama ada untuk setiap 20,000 km atau setahun sekali tanpa had perbatuan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required