Grab M’sia rintis AudioProtect di Penang, JB; rakaman audio bagi keselamatan pemandu, penumpang

Grab M’sia rintis AudioProtect di Penang, JB; rakaman audio bagi keselamatan pemandu, penumpang

Grab Malaysia menguji AudioProtect, elemen keselamatan baharu di dalam aplikasi e-hailing kendaliannya untuk pengguna terpilih di Pulau Pinang dan Johor Bahru (JB) bermula bulan hadapan.

Menurut pengumuman syarikat tersebut, fungsi tersebut hanya untuk pengangkutan Grab, yang membolehkan pemandu dan penumpang merakamkan audio sepanjang perjalanan mereka dengan menghidupkan butang fungsi berkenaan menerusi ketatapan keselamatan dalam aplikasi berkenaan. Ia bertujuan bagi membantu mempercepatkan penyelesaian sebarang insiden yang dilaporkan kepada syarikat itu, katanya.

Bagi menggunakan AudioProtect, pengguna Grab terpilih perlu memuatnaik versi terkini 5.216.0 aplikasi terbabit dan membenarkan penggunaan mikrofon pada peranti mereka. Program perintis AudioProtect ini akan beroperasi hanya untuk pengguna yang terpilih yang berada bandar yang terlibat dalam sesi ujian terbabit iaitu Pulau Pinang dan JB; dan sekiranya mereka keluar dari bandar tersebut, fungsi ini akan dimatikan (disabled).

Grab M’sia rintis AudioProtect di Penang, JB; rakaman audio bagi keselamatan pemandu, penumpang

Menurut laman panduan pengangkutan Grab, ia hanya akan mengaktifkan rakaman audio apabila kedua-dua pihak iaitu pemandu dan penumpang menghidupkan fungsinya. Rakaman akan bermula apabila pemandu mengambil penumpang dan berakhir apabila perjalanan selesai.

Manakala pengguna boleh memilih untuk mematikan fungsi AudioProtect selepas mereka mengaktifkannya, dan ia boleh ditetapkan menerusi bahagian Safety Setting pada aplikasi berkenaan. Ia akan tidak berfungsi biarpun pengguna menaiki pengangkutan Grab pada masa lain. Namun sekiranya fungsi ini dimatikan sendiri selepas memulakan perjalanan, rakaman masih boleh diteruskan, dan fungsinya akan dimatikan untuk perjalanan seterusnya, ujar Grab.

Untuk alasan keselamatan, pengguna tidak boleh mengakses rakaman audio ini, di mana ia akan ditetapkan sebagai sulit atau encrypted dan hanya boleh diakses oleh kakitangan yang diberi kuasa oleh Grab, pegawai penguatkuasa undang-undang dan pihak berkuasa kerajaan sekiranya insiden keselamatan dilaporkan.

Apabila Grab menerima laporan insiden dalam tempoh 10 hari, fail rakaman audio berkenaan akan dimuat naik dan disimpan menerusi server Grab untuk siasatan dalam tempoh sehingga enam bulan, selepas itu ia akan dipadamkan secara automatik. Walau bagaimana pun, dalam keadaan tertentu, tempoh penyimpanan fail rakaman berkenaan akan dilanjutkan sekiranya diperlukan termasuk bagi siasatan selanjutnya dan sebagainya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required