JPJ pelawa BMW uji kereta autonomous dan sel bahan api hidrogen di M’sia selepas lawatan kerja ke Munich

JPJ pelawa BMW uji kereta autonomous  dan sel bahan api hidrogen di M’sia selepas lawatan kerja ke Munich

JPJ telah mempelawa BMW untuk menguji kenderaan autonomous Level 3 dan sel bahan api di Malaysia. Perkara ini dikemukakan selepas sesi lawatan kerja selama empat hari ke negara pengeluar jenama berkenaan di Munich, Jerman, yang diketuai oleh diketuai oleh Aedy Fadly Ramly, Timbalan Ketua Pengarah (Perancangan & Operasi), dengan kerjasama BMW Malaysia.

Menurut JPJ, mesyuarat dan lawatan kerja itu turut menyaksikan sesi pembentangan dan perbincangan berkaitan teknologi terkini yang sedang diperkenalkan oleh BMW AG di seluruh dunia melibatkan pengenalan kepada teknologi Mild Hybrid 48V, Sel Bahan Api Hidrogen dan Autonomous Level 2+ .

Di dalam sesi tersebut juga, JPJ turut memberi penerangan lanjut berkaitan usaha terkini jabatan untuk menguatkuasakan 13 peraturan baharu UNR melibatkan kenderaan autonomous, kenderaan sel bahan api hidrogen dan lain-lain yang akan berkuatkuasa melibatkan kenderaan baharu melalui kelulusan Kelulusan Jenis Kenderaan (VTA).

JPJ turut menjalankan pemeriksaan bagi kelulusan VTA bagi motosikal elektrik BMW yang dirancang untuk dijual di pasaran dalam negara. Pemeriksaan yang melibatkan pematuhan standard melibatkan komponen seperti lampu, tayar, hon, pemantul cahaya dan cermin sisi telah dijalankan dan pengesahan berkaitan sistem level sedang dibuat bagi memastikan motosikal tersebut mematuhi standard piawaian yang ditetapkan oleh negara sebelum ia dibenarkan untuk didaftar dan digunakan di atas jalan raya.

“Kerjasama di antara JPJ dan BMW akan terus dilaksanakan bagi memastikan pengenalan teknologi baharu berkaitan teknologi automotif akan terus diperkenalkan untuk pasaran Malaysia,” ujar kenyataan yang dikeluarkan JPJ. Sesi perbincangan ini turut dihadiri oleh Hans de Visser, Pengarah Urusan BMW Malaysia dan Mohd Yusop Mohamad selaku Pengarah Bahagian Kejuruteraan Automotif JPJ.

BMW bersama-sama membangunkan kenderaan sel bahan api hidrogen dengan Toyota, dan kita bakal dapat melihat hasil perkongsian itu memasuki bilik pameran pada tahun 2025. Cuaca panas dan kelembapan yang tinggi di Malaysia mungkin menjadi alasan yang baik untuk teknologi berkenaan; begitu juga ciri trafik dan pemanduan sendiri.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required