Lamborghini Urus S 2022 – 666 PS/850 Nm, 0-100 km/j dalam 3.5 saat, bumbung karbon, penggayaan baharu

Lamborghini Urus S 2022 – 666 PS/850 Nm, 0-100 km/j dalam 3.5 saat, bumbung karbon, penggayaan baharu

Automobili Lamborghini telah mendedahkan Urus S baharu yang bakal menggantikan Urus yang diperkenalkan pada tahun 2017, dengan peningkatan aspek prestasi dan kemewahan. Urus S ini bakal menyertai barisan Super SUV Lamborghini yang turut dibarisi Urus Performante yang dilancarkan baru-baru ini. Harga bagi Urus S adalah bermula 195,538 Euro (RM889k).

Urus S mampu menghasilkan kuasa hingga 666 PS (meningkat sebanyak 16 PS) dan tork 850 Nm dari 2,300 hingga 6,000 rpm hasil padanan enjin 4.0 liter turbo-berkembar V8 yang digandingkan dengan transmisi automatik lapan-kelajuan yang dipacukan ke semua roda. Menurut Lamborghini, Urus S berkongsi penentu ukuran penjana kuasa yang sama dengan Urus Performante.

Dengan sepenuh throttle, Urus S mampu dipecut dari 0-100 km/j dalam hanya 3.5 saat, 0-200 km/j dalam 12.5 saat, dengan kelajuan maksimum cecah 305 km/j. Kelajuan maksimum yang tidak berubah seperti sebelum ini, Urus S adalah 1.0 saat lebih laju bagi 0-100 km/j dan 0.3 saat lebih pantas untuk 0-200 km/j berbanding model yang dilancarkan di Malaysia pada awal 2018.

Malahan Urus S ini juga menerima ekzos yang ditala semula untuk mendapatkan bunyi yang lebih menguja apabila enjin dihidupkan dan pada setiap mod pemanduan. Mod pemanduan yang diberikan untuk pemilih pemanduan Tamburo termasuklah Strada, Sport, Corsa, Ego, Terra, Neve dan Sabbia. Dengan 10-pot kaliper di hadapan dan cakera seramik karbon di sekelilingnya (440 mm hadapan dan 370 mm belakang), Urus S mampu diberhentikan dari 100 km/j ke titik pegun dalam hanya 33.7 meter sahaja. Jarak yang lebih kurang sama dengan model asal Urus.

Lamborghini Urus S 2022 – 666 PS/850 Nm, 0-100 km/j dalam 3.5 saat, bumbung karbon, penggayaan baharu

Selain peningkatan kuasa dan pendikitan yang ditambahbaik, Urus S baharu juga kini lebih bergaya dengan bampar hadapan baharu bersama kepingan mendatar, menggantikan honey comb seperti sebelum ini. Bampar hadapan juga menampilkan skidplate keluli tahan karat hitam pekat baharu secara standard. Bonet hadapan gentian karbon ringan baharu juga diberikan, bersama dengan bumbung gentian karbon.

Roda pula diberikan saiz 21-inci, dibaluti tayar Pirelli P Zero (285/45 hadapan dan 315/40 belakang). Pilihan roda Taigete 23-inci dan Nath 22-inci juga diberikan, sama ada dengan kemasan bronze, matte titanium atau diamond polish. Pada bahagian belakangnya juga diberikan bampar baharu, bersama rekaan corong ekzos berkembar dengan kemasan brushed steel. Corong ekzos juga boleh dipilih dalam kemasan sama ada krom, hitam pekat atau berkilat.

Untuk rekaan dalam kabin pula, kini ia boleh dispesifikkan dengan palet warna dan kemasan baharu. Dipengaruhi dari Urus Performate yang menyerlahkan tema kabin Bi-colour Sportivo atau Bi-colour Sophisticated. Pilihan Sportivo digandingkan dengan upholstery kulit hitam dengan kemasan Blu Leandro, Verde Aura, tan, cream atau coklat. Pemilik SUV mewah ini juga boleh mengakses ciri termasuk Remote Park menerusi aplikasi Lamborghini Unica atau menggunakan fungsi kunci maya dengan kawalan jam pintar.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required