Lapan stesen LRT, MRT dipilih sebagai projek perintis Rapid KL Safety Point dengan kerjasama PDRM

Lapan stesen LRT, MRT dipilih sebagai projek perintis Rapid KL Safety Point dengan kerjasama PDRM

Sebanyak lapan buah stesen transit aliran ringan (LRT) dan transit aliran massa (MRT) terpilih sebagai pusat respons asas kecemasan awal menerusi Rapid KL Safety Point (RSP). Program RSP ini adalah kesinambungan daripada inisiatif Go To Safety Point (GTSP) yang diperkenalkan oleh Polis Diraja Malaysia (PDRM) sejak 2013 yang sebelum ini menjadikan stesen-stesen minyak dan kedai serbaneka sebagai rakan kerjasama.

Presiden dan CEO Kumpulan Prasarana Mohd Azharuddin Mat Sah berkata, inisiatif ini dapat meningkatkan keyakinan pengguna pengangkutan awam serta membantu mengurangkan kejadian jenayah di premis pengangkutan awam.

Sebagai permulaan, sebanyak lapan stesen rel terbabit akan dipaparkan dengan pelekat khas menandakan ia menawarkan bantuan kecemasan kepada mereka yang memerlukan.

Lapan stesen LRT, MRT dipilih sebagai projek perintis Rapid KL Safety Point dengan kerjasama PDRM

Di mana PDRM (Kontinjen Kuala Lumpur) akan menyelia program terbabit yang melibatkan stesen MRT Kampung Batu, Stesen LRT dan MRT Pasar Seni, Stesen LRT Masjid Jamek (Laluan Kelana Jaya dan Laluan Ampang), Stesen LRT KL Sentral, Stesen LRT KLCC dan Stesen MRT Bukit Bintang. Stesen-stesen perintis ini dipilih berdasarkan jumlah penumpang yang tinggi dan tumpuan awam seperti pelancong.

“Mengendalikan jumlah penumpang yang besar merupakan tanggungjawab petugas barisan hadapan Rapid KL bagi memastikan keselesaan mereka senantiasa berada pada tahap yang terbaik.

“Semua anggota barisan hadapan kami mempunyai kemahiran mengendalikan situasi cemas dan bersedia memberikan pertolongan kecemasan kepada penumpang yang memerlukan bantuan. Latihan ini adalah sebahagian daripada silibus asas petugas operasi kami,” katanya dalam majlis pelancaran RSP di stesen MRT Kampung Batu pagi tadi.

Lapan stesen LRT, MRT dipilih sebagai projek perintis Rapid KL Safety Point dengan kerjasama PDRM

Peranan dan tanggungjawab Rapid KL menerusi program ini adalah memberi kemudahan seperti rawatan kecemasan kepada pengguna yang memerlukan bantuan, menyediakan tempat untuk mangsa berehat, menghubungi pihak polis dan hospital untuk mendapatkan ambulan sekiranya mangsa mengalami kecederaan

Ketua Polis Kuala Lumpur, Datuk Azmi Abu Kassim berkata, “Kami amat berterima kasih kepada Prasarana Malaysia Berhad dan Rapid Rail Sdn Bhd di atas jalinan kerjasama ini bagi bersama pihak berkuasa membanteras jenayah sejajar hasrat kerajaan mahu menjadikan pusat bandar selamat dan selesa.”

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required