Kesatuan Eropah muktamadkan pengharaman jualan kenderaan dengan enjin pembakaran menjelang 2035

Kesatuan Eropah muktamadkan pengharaman jualan kenderaan dengan enjin pembakaran menjelang 2035

Akhirnya Kesatuan Eropah (EU) telah pun memuktamadkan keputusan bagi mengharamkan penjualan kenderaan dengan enjin pembakaran dalaman menggunakan bahan api fosil (termasuk petrol dan diesel) bermula pada tahun 2035, lapor Automotive News Europe.

Ini bermakna bermula 2035, tiada lagi kenderaan baharu dengan enjin sedemikian boleh dijual dan didaftarkan di mana-mana negara yang menganggotai kesatuan tersebut, dan ia bakal mempercepatkan proses peralihan ke kenderaan elektrik (EV).

Bukan itu sahaja, EU juga telah membuat keputusan bahawa pada 2030, kenderaan-kenderaan baharu yang masih dijual menggunakan enjin pembakaran dalaman perlu menghasilkan emisi CO2 55% lebih rendah berbanding model pada tahun 2021 – jauh lebih agresif dari sasaran asal 37.5% sebelum ini.

“Pembuat kereta Eropah sudah pun membuktikan mereka bersedia untuk berubah, dengan semakin banyak jumlah kereta elektrik dan semakin mampu milik dibawa ke pasaran. Perubahan yang cepat berlaku sejak beberapa tahun kebelakangan ini adalah luar biasa,” kata ketua iklim EU, Frans Timmermans, dalam satu kenyataan.

Volkswagen, Stellantis, Ford, Bentley, Jaguar dan beberapa pengeluar Eropah lain sebelum ini telah pun mengumumkan bakal menghentikan penjualan model dengan enjin pembakaran dalaman sebelum ini walaupun EU masih belum memuktamadkan keputusan tersebut.

Namun EU turut bersetuju untuk memberikan tempoh pengecualian selama satu tahun iaitu sehingga 2036 bagi pengeluar-pengeluar yang menghasilkan jumlah kenderaan yang sedikit, termasuk Lamborghini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required