80% kemalangan disebabkan sikap pemandu – KP JPJ

80% kemalangan disebabkan sikap pemandu – KP JPJ

Sedarkah kita, adakalanya kita bersikap sambil lewa sewaktu memandu? Adakalanya kita mementingkan diri sendiri; asalkan kita selamat, tidak kisahlah jika ia memberikan impak yang sadis kepada orang lain, waima bukan salah mereka sendiri. Bukan itu sahaja, bagaimana dengan keadaan kenderaan yang dipandu? Adakah ia selamat untuk dipandu di jalan raya? Adakah kita mengambil berat mengenai perkara ini?

Menurut Ketua Pengarah Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) Datuk Zailani Hashim, 80% daripada kes kemalangan jalan raya di Malaysia adalah berpunca daripada sikap pengguna jalan raya sendiri, yang tidak mengutamakan aspek keselamatan.

“Sebanyak 20% yang lainnya adalah disebabkan oleh faktor-faktor lain seperti kenderaan (teknikal, brek dan lain-lain) dan faktor luaran, seperti keadaan jalan (persekitaran, cuaca dan lain-lain),” katanya seperti yang dilaporkan oleh Sinar Harian.

Jelas beliau, JPJ sentiasa mengambil langkah-langkah konsisten dalam memastikan kelestarian keselamatan jalan raya di negara ini.

“Pelbagai langkah diambil demi mengelakkan daripada berlakunya kemalangan jalan raya merangkumi aspek advokasi, literasi, provokasi, notifikasi dan perundangan. Kesemua langkah ini diambil bagi memastikan pengguna-pengguna jalan raya sentiasa mematuhi segala peraturan dan undang-undang jalan raya yang telah ditetapkan,” katanya.

80% kemalangan disebabkan sikap pemandu – KP JPJ

Kemalangan melibatkan kenderaan berat makin menjadi tumpuan dan Zailani berkata bahawa JPJ telah menjalankan Ops Road Worthiness di semua cawangan Puspakom seluruh negara pada Ogos lalu sebagai sebahagian daripada inisiatif pencegahan.

“Sebanyak 1,080 saman yang melibatkan pelbagai jenis kesalahan seperti kesalahan teknikal, tiada lesen memandu dan lain-lain telah dikeluarkan. Pada amnya, semua kenderaan perdagangan adalah diwajibkan untuk menjalani pemeriksaan berkala sebanyak enam bulan sekali meliputi bas, lori dan lain-lain manakala untuk teksi dan kenderaan e-hailing tempoh pemeriksaan adalah setahun sekali,” katanya.

Beliau turut menambah JPJ melalui Bahagian Kejuruteraan Automotif telah meningkatkan kekerapan audit terhadap pematuhan standard pemeriksaan kenderaan oleh pihak Puspakom. “Kekerapan audit ini ditingkatkan daripada sebulan sekali kepada seminggu sekali bagi memastikan kualiti pemeriksaan di Puspakom adalah sentiasa di peringkat yang optima,”jelasnya.

Namun adakah perkara ini (kekerapan pemeriksaan untuk kenderaan berat) mendapat kerjasama daripada syarikat pengendali kenderaan berat? Atau pun ada kekurangan dan kelemahan dari aspek pemeriksaan yang menjadi antara faktor utama kemalangan yang melibatkan kenderaan berat? Kongsikan pendapat anda bersama kami.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required