Tram mampu dilaksana di Melaka jika BN menang 3 kerusi dalam Pilihanraya Umum ke-15 – Wee Ka Siong

Tram mampu dilaksana di Melaka jika BN menang 3 kerusi dalam Pilihanraya Umum ke-15 – Wee Ka Siong

Seperti yang diketahui, Bandar Melaka antara bandar yang paling sesak di Malaysia kerana ia sering dikunjungi pelancong-pelancong dari luar, dan pengangkutan awam seperti tren mungkin dapat mengatasi masalah ini.

Namun dalam kempen sempena Pilihanraya Umum ke-15, Presiden MCA, Datuk Seri Dr Wee Ka Siong yang juga Menteri Pengangkutan menyatakan bahawa perkhidmatan Tram (tren dengan landasan di atas jalan raya) mungkin boleh diwujudkan di Melaka, lapor Bernama.

Walau bagaimanapun, untuk merealisasikan tram di serta rancangan untuk memajukan pengangkutan awam lain di Melaka hanya dapat direalisasikan jika wujud kestabilan dan keserasian di antara kerajaan Persekutuan dengan negeri, katanya.

Dalam kata lain, Ka Siong menyatakan bahawa keserasian itu hanya akan wujud jika calon muka baharu yang bertanding atas tiket BN pada Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15) diberi mandat oleh pengundi di parlimen Tangga Batu, Alor Gajah dan Kota Melaka.

“Ini (memajukan pengangkutan awam) satu cadangan daripada kerajaan Melaka dan sebagai caretaker kerajaan berkaitan pengangkutan, hasrat kerajaan Melaka ini kita akan diteruskan kerana ia sesuatu yang telah dibincangkan.

“Kita perlukan mandat yang lebih besar untuk mendapatkan kepercayaan pengundi agar perkara ini dapat direncanakan dengan lebih baik,” katanya kepada pemberita selepas bertemu pengundi di sekitar pasar malam Lereh dan Tokong Hock Seng Keng di Tanjung Kling, Melaka malam tadi.

Ka Siong turut menyatakan bahawa, program transformasi perkhidmatan bas henti-henti juga akan direncanakan semula selain memperhalusi projek Keretapi Berkelajuan Tinggi (HSR) demi kebaikan rakyat Melaka.

“Sebab itulah penting untuk rakyat guna undi dan beri sokongan kepada parti yang sama kerana perancangan agenda pembangunan yang baik adalah berlandaskan keserasian antara kerajaan pusat dan negeri memandangkan ini menjamin kesinambungan dasar dan hala tuju bersama,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required