329 kes tangkapan direkodkan melibatkan sindiket kenderaan klon di Selangor antara 2011 hingga kini

329 kes tangkapan direkodkan melibatkan sindiket kenderaan klon di Selangor antara 2011 hingga kini

Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) Selangor telah merekodkan sebanyak 329 kes tangkapan yang melibatkan sindiket kenderaan klon antara tahun 2011 hingga sekarang.

Menurut Pengarah Kanan Penguatkuasa JPJ, Datuk Lokman Jamaan, tangkapan berkenaan adalah hasil Operasi Khas Kenderaan Klon yang dilaksanakan oleh JPJ Selangor. Ini termasuklah operasi khas yang dilaksanakan baru-baru ini yang memfokuskan aktiviti penangkapan sindiket yang membawa masuk kenderaan klon diseludup dari Singapura.

“Hasil siasatan JPJ mendapati sindiket penyeludupan kenderaan dari Singapura ini memiliki Certificate of Entitlement (COE) yang akan tamat dalam tempoh antara tiga hingga tujuh hari sebelum dilupuskan.

“Kenderaan klon ini kemudiannya dijual dengan harga yang murah bergantung kepada model kenderaan dan tahun kenderaan tersebut dibuat dengan harga antara 3,000 SGD (RM10,049) hingga 5,000 SGD (RM16,749.29) bagi kenderaan model BMW, Lexus, Mercedes, Honda dan Toyota dengan mensasarkan individu berusia 25 hingga 40 tahun,” katanya dalam sidang media di JPJ Selangor baru-baru ini.

Tambahnya lagi, sindiket ini juga menggunakan platform media sosial seperti Facebook, Telegram, Wechat, dan aplikasi jualan kenderaan secara dalam talian untuk memperdaya orang awam.

Untuk rekod, bermula tahun 2011 sehingga kini, jumlah tangkapan kes kenderaan klon di Selangor melalui Operasi Khas Kenderaan Klon adalah sebanyak 329 kes. JPJ Negeri Selangor juga telah melaksanakan Pelupusan Kenderaan Klon ini melalui Lelongan Awam pada tahun 2019 dengan penjualan sebanyak 234 buah kenderaan manakala pada tahun 2022, sebanyak 46 buah kenderaan melibatkan pelbagai jenis dan model telah berjaya dijual sekaligus menyumbang kutipan hasil kerajaan sebanyak RM4,693,050.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required