Toyota dominasi perlumbaan S1K 2022; menang 1-2 untuk kelas MTC, 3 kereta dalam kedudukan Top 5!

Toyota dominasi perlumbaan S1K 2022; menang 1-2 untuk kelas MTC, 3 kereta dalam kedudukan Top 5!

Bangkit dari kegagalan tahun sebelumnya, pasukan Toyota Gazoo Racing Malaysia (TGRM) berjaya menamatkan perlumbaan endurance Sepang 1000KM (S1K) untuk edisi 2022 yang berlangsung pada hujung minggu lalu. Kejayaan tersebut dicapai menerusi pasangan Tengku Djan Ley dan Naquib Azlan yang memandu Toyota Vios dengan spesifikasi tertinggi dalam S1K iaitu kelas MTC.

Tambah manis, Toyota Yaris juga dengan spesifikasi kelas MTC dari pasukan Wing Hin Motorsport dipandu pasangan pelumba muda Hayden Haikal dan Jwan Hii berjaya merangkul tempat kedua. Suzuki Swift dari pasukan Hi Rev Dream Chaser yang dipandu oleh pasangan Mitchell Cheah dan Brendan Paul Anthony pula berada di tempat ketiga.

Sebuah lagi Yaris MTC pasukan Wing Hin Motorsport yang dipandu oleh pasangan Boy Wong dan Dannies Ng berada di tempat keempat, manakala tempat kelima pula milik pasangan Lai Wee Seng dan Leon Khoo yang memandu Honda City MTC dari pasukan R Engineering Honda Malaysia Racing Team (HMRT).

Toyota dominasi perlumbaan S1K 2022; menang 1-2 untuk kelas MTC, 3 kereta dalam kedudukan Top 5!

Keputusan ini membolehkan Toyota mendominasi perlumbaaan S1K tahun ini dengan tiga kereta dalam lima tempat teratas dan berada di podium 1 dan 2. Ia juga memberikan duta TGRM, Tengku Djan Ley gelaran juara S1K buat kali ketiga, dan pertama untuk Naquib Azlan yang merupakan pelumba simulator serta alumni kategori Rookie dalam perlumbaan Vios Challenge.

Perlumbaan ini bermula pada pukul 9.30 pagi Ahad dengan 68 kereta dilepaskan secara rolling start, namun sejumlah 13 kereta tidak berjaya melepasi garisan penamat apabila perlumbaan ini berakhir sekitar pukul enam petang hari yang sama. Toyota Vios MTC pasukan TGRM berjaya menamatkan perlumbaan 181-lap atau lebih 1,000 km mengelilingi litar Sepang ini dengan kelebihan 6.2 saat di hadapan Yaris MTC Wing Hin Motorsport.

“(Tahun) 2021 segalanya adalah untuk belajar dan mendapatkan masa lebih baik untuk membangunkan kedua-dua Vios dan Yaris bagi berhadapan cabaran 1000KM yang berprestij ini. Kami telah menjalankan program ekstensif dan juga kereta yang kompetitif, dan kami menang perlumbaan itu tetapi kami diberikan penalti yang membuatkan kami jatuh ke tempat ketiga dalam kelas MTC. Dengan menang perlumbaan tahun ini dan melakukannya dengan bukan sahaja kami mendahului dari mula hingga habis malah kami mempunyai tiga kereta yang menghabiskan perlumbaan di lima tangga teratas sudah pun melebihi apa yang kami mahu tebus dari kegagalan sebelum ini,” kata presiden UMW Toyota, Ravindran K.

“Bermula dengan model produksi standard yang bersaing dalam lima musim siri perlumbaan Vios Challenge kepada penampilan sulungnya dalam Vios Sprint Cup yang merupakan perlumbaan sejam dan kini memenangi perlumbaan endurance 9 jam, Vios telah dibuktikan sebagai model yang kompetitif dalam trek,” tambahnya lagi.

Ravindran turut menyatakan bahawa apa yang lebih penting penglibatan Toyota dalam sukan permotoran di Malaysia telah menyumbang untuk membantu mendedahkan dan melahirkan lebih ramai bakat dan pelumba muda.

“Ia mengenai memberi kembali kepada masyarakat dan dalam kes kami ia bermakna menyediakan bakat muda Malaysia yang berpotensi dengan platform yang betul dan peluang untuk berkembang sebagai pemandu yang kompetitif. Usaha ini konsisten sepanjang program Gazoo Racing Malaysia sejak lima tahun lalu yang bermula dengan penyertaan dengan kos yang tidak terlalu tinggi dalam Vios Challenge, pengenalan Program Pembangunan Bakat Muda, dan mewujudkan Kelas Rookie dalam Vios Challenge untuk membawa pemandu muda ke peringkat lebih tinggi dalam sukan permotoran bagi memandu dalam jentera dan kelas yang lebih kompetitif. Saya juga ingin mengucapkan terima kasih kepada rakan kongsi dan penaja kami kerana memainkan peranan penting dalam pencapaian perlumbaan syarikat,” kata Ravindran.

Toyota dominasi perlumbaan S1K 2022; menang 1-2 untuk kelas MTC, 3 kereta dalam kedudukan Top 5!

Walau bagaimanapun, penyertaan pasukan TGRM dalam kategori SP2 G tidak bernasib baik. Ini kerana Vios SP2 G yang dipandu oleh trio pemandu kategori Rookie Vios Challenge musim kelima iaitu Nabil Azlan (juga juara kategori Rookie tahun ini), Muizzuddin Musyaffa dan Muhammad Hamdany hanya menamatkan perlumbaan di tempat ke-11 setelah mengalami masalah ketika bermula, walaupun berjaya mencatatkan masa terpantas pada sesi kelayakan.

Perlumbaan S1K tahun ini turut berlangsung bersama Gazoo Racing Vios Enduro Cup. Penyertaan Vios Enduro Cup ini dibuka untuk semua jentera-jentera Vios yang dihasilkan untuk siri perlumbaan one make Vios Challenge dan juga Vios Sprint Cup tanpa mengira generasi.

Perlumbaan ini dimenangi oleh pasukan 23 Motors yang pandu oleh pasangan anak dan ayah iaitu Al Farouk dan Abdul Miqail yang baru berumur 16-tahun. Ia diikuti oleh sebuah lagi Vios pasukan 23 Motors dipandu oleh pasangan Ady Rahimy dan Amir Husin Mubarak, manakala tempat ketiga milik pasukan Carroof Motorsport yang dipandu kuartet Mirza Syahmi Mahzan, Aiman Haziq, Khair Nur Adi dan Khair Nur Adli.

Toyota dominasi perlumbaan S1K 2022; menang 1-2 untuk kelas MTC, 3 kereta dalam kedudukan Top 5!

“Ini adalah perlumbaan yang hebat dan kali kedua saya berlumba bersama anak saya dalam S1K. Sejujurnya Vios Challenge telah memberikan Abdul Miqail asas yang sangat kukuh untuk mengembangkan kemahiran pemanduannya,” kata Al Farouk.

Kemenangan ini membolehkan Al Farouk dan Abdul Miqail memperolehi hadiah wang tunai RM10,000 , manakala tempat kedua dan ketiga masing-masing menerima hadiah RM8,000 dan RM6,000. Gazoo Racing Vios Enduro Cup menawarkan hadiah wang tunai berjumlah RM30,000 dengan pemenang tempat keempat dan kelima turut membawa pulang masing-masing RM4,000 dan RM2,000. Sebanyak 14 buah kereta bersaing untuk kelas ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required