Sony Honda Mobility mungkin padankan PS5 bina dalam pada kereta elektriknya untuk cabar Tesla

Sony Honda Mobility mungkin padankan PS5 bina dalam pada kereta elektriknya untuk cabar Tesla

Syarikat kenderaan elektrik (EV) yang baru ditubuhkan bulan lalu hasil gabungan dua gergasi industri Jepun iaitu Sony Honda Mobility (SHM) menyatakan bahawa model yang bakal dihasilkan nanti bakal menyajikan sistem hiburan bina dalam yang bukan sahaja membolehkan penumpang menonton filem dan mendengar muzik, malah mungkin turut boleh bermain konsol permainan video Sony Playstation 5 (PS5).

Menurut presiden SHM, Izumi Kawanishi dalam laporan Carscoops yang dipetik dari Financial Times, syarikat baharunya itu berada pada kedudukan yang sempurna untuk memanfaatkan perubahan pilihan pengguna dan adaptasi peranti berteknologi tinggi ke dalam industri automotif, terutamanya untuk berhadapan dengan gergasi dalam segmen EV iaitu Tesla.

“Sony mempunyai kandungan, perkhidmatan dan teknologi hiburan yang menggerakkan orang ramai. Kami menyesuaikan aset ini kepada mobiliti, dan ini adalah kelebihan kami untuk berhadapan dengan Tesla, “kata Kawanashi. Bekas ketua perniagaan AI Robotik Sony itu turut menambah bahawa teknologi yang bakal dipadankan kelak sememangnya boleh mengintegrasikan permainan video PS5, dan bakal membolehkan pemiliknya bermain Gran Turismo 7 dengan selesa di dalam kereta.

Manakala pengerusi SHM, Yasuhide Mizuno (sebelum ini menguruskan divisi kereta di Honda) pula menyatakan bahawa proses produksi model-modelnya akan dibuat dengan menentukan kandungan yang akan diberikan terlebih dahulu, dan bukan memasang perisian setelah kereta siap.

Sony Honda Mobility mungkin padankan PS5 bina dalam pada kereta elektriknya untuk cabar Tesla

Dengan cara ini membolehkan SHM membangunkan kereta sebagai perkakasan yang akan memenuhi hiburan dan rangkaian yang ingin ditawarkan. Dengan menghasilkan perincian tersebut selamat dan mudah digunakan bakal menjadi fokus utama SHM dalam membangunkan kenderaan pandu sendiri.

“Untuk menikmati ruang di dalam kereta anda, anda perlu menghasilkan ruang di mana anda tidak perlu memandu. Penyelesaiannya adalah pemanduan autonomi,” kata Kawanishi. “Pemanduan autonomi perlu berubah dengan ketara dari tahap semasa untuk sampai ke tahap itu, dan ia akan mengambil masa untuk itu berlaku.”

Dalam laporan sebelum ini, SHM mengumumkan bahawa tempahan model produksi pertamanya akan dibuka sebelum 2025, diikuti dengan serahan pertama kepada pelanggan di Amerika Syarikat pada 2026. Serahan untuk pasaran Jepun pula akan dimulakan pada separuh kedua 2026. Produk pertama berkenaan akan diproduksi oleh kilang Honda di Amerika Utara.

GALERI: Sony Vision-S 01

GALERI: Sony Vision-S 02

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required