Nissan Serena C28 2023 di Jepun — 1.4L e-Power dengan 163 PS/315 Nm, varian Luxion, Pro-Pilot 2.0

Nissan Serena C28 2023 di Jepun — 1.4L e-Power dengan 163 PS/315 Nm, varian Luxion, Pro-Pilot 2.0

Nissan telah memperkenalkan MPV Serena serba baru untuk pasaran Jepun dengan jualan versi enjin petrolnya akan dimulakan dalam masa terdekat, diikuti dengan model hibrid tahun depan. Harga pula berada antara 2.7 juta yen (RM87k) hingga 3.2 juta yen (RM104k) bagi model petrol. Bagi versi hibrid e-Power, harganya di antara 3.1 juta yen (RM100k) hingga 4.7 juta yen (RM152k).

Versi petrol menggunakan enjin 2.0 liter NA empat-silinder dengan janaan 150 PS dan 200 Nm. Turut ada pilihan 2WD dan 4WD ditawarkan bagi versi petrol, dengan kuasa disalurkan ke roda melalui kotak gear Xtronic CVT. Model e-Power hibrid pula menggunakan enjin 1.4L yang digandingkan dengan sebuah motor elektrik 163 PS dan 315 Nm tork. Sistem janaan terbaru ini disifatkan memberikan pecutan lebih lancar dan senyap.

Model e-Power berkenaan juga dikendalikan dengan hanya satu pedal, dengan pemacu utama sistem hibrid ini adalah motor elektrik, sementara enjin berfungsi sebagai generator elektrik untuk bateri.

Nissan Serena C28 2023 di Jepun — 1.4L e-Power dengan 163 PS/315 Nm, varian Luxion, Pro-Pilot 2.0

Bergantung kepada varian, Nissan Serena C28 2023 ini mempunyai ukuran dimensi antara 4,690 mm dan 4,765 mm panjang, antara 1,695 mm hingga 1,715 mm lebar dan antara 1,870 mm hingga 1,885 mm tinggi dengan jarak antara roda 2,870 mm. Sebagai perbandingan, Serena C27 mempunyai dimensi 4,770 mm panjang, 1,740 mm lebar dan 1,865 mm tinggi, dengan jarak antara roda 2,860 mm.

Semua varian Serena serba baru ini menggunakan enjin 16-inci dan lampu LED sepenuhnya serta dilengkapi ciri pintu penumpang tanpa kendalian tangan di kedua-dua sisi. Kit Autech turut ditawarkan untuk model ini, dengan perbezaan penampilan antaranya rekaan gril lebih menonjol serta rekaan bampar dan rim yang lebih sporty. Nissan memaklumkan binaan MPV ini telah dioptimumkan untuk mengalihkan angin lintang dan memperbaiki kestabilan dalam kelajuan tinggi.

Serena serba baru ini dibina dengan matlamat untuk mengurangkan mabuk kenderaan bagi sesetengah orang dan ini dicapai dengan menawarkan suspensi yang lebih keras bagi pergerakan dan kestabilan kenderaan yang lebih lancar. Kerusi juga diberi rekaan baru untuk mengurangkan pergerakan penumpang di tempat duduk ketika kenderaan bergerak.

Nissan Serena C28 2023 di Jepun — 1.4L e-Power dengan 163 PS/315 Nm, varian Luxion, Pro-Pilot 2.0

Antara kelainan dalam kabin Serena serba baru ini adalah ia menggunakan suis pemilih gear serta cermin yang lebih lebar untuk memberikan penglihatan lebih baik. Ciri standard termasuklah brek parkir elektronik, paparan infotainmen tujuh-inci, slot USB-A dan USB-C, pendingin dwi-zon dan enam pembesar suara.

Serena ini juga mempunyai kabin paling luas dalam kategori minivan dengan tambahan ruang kaki sebanyak 120 mm di belakang berbanding model semasanya. Selain itu, model e-Power boleh dipilih untuk mempunyai sumber kuasa 100V AC untuk dimanfaatkan peranti elektronik lain. Serena serba baru ini juga pertama kali ditawarkan dengan varian Luxion yang berada lebih tinggi daripada Highway Star.

Ciri khas bagi varian paling tinggi terbaru itu ialah paparan skrin sentuh 12.3-inci infotainmen, pengecasan tanpa wayar, head-up display dan sistem bantuan pemandu ProPilot 2.0 yang turut membolehkan pemanduan tanpa kendalian tangan pada 40 km/j ke atas. Varian lain hanya dilengkapi dengan ProPilot standard. Varian Luxion ini juga satu-satunya yang menawarkan tataletak tujuh tempat duduk, sementara yang lain lapan-tempat duduk.

Nissan Serena C28 2023 di Jepun — 1.4L e-Power dengan 163 PS/315 Nm, varian Luxion, Pro-Pilot 2.0

ProPilot Standard antara lain hadir dengan ciri AEB, amaran perlanggaran depan, bantuan stereng menghindari perlanggaran dan kawalan melayar adaptif. ProPilot 2.0 menerima penambahan ciri ProPilot Park dengan fungsi memori dan ProPilot Remote Park.

Ketika dalam operasi, ProPilot 2.0 bekerjasama dengan sistem tunjuk arah NissanConnect untuk mengubah kelajuan, membrek dan operasi stereng kenderaan secara automatik berdaarkan papan tanda had laju serta maklumat peta untuk pengalaman lebih lancar.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required