Borgward diisytihar muflis di China selepas ‘hidup’ semula pada 2015, rugi RM2.94 bilion tahun lepas

Borgward diisytihar muflis di China selepas ‘hidup’ semula pada 2015, rugi RM2.94 bilion tahun lepas

Borgward merupakan jenama automotif Jerman yang pernah menjadi jenama nombor tiga terbesar negara berkenaan sebelum muflis pada tahun 1961. Ia kemudian muncul semula pada 2015 di Geneva Motor Show selepas hak menggunakan jenama berkenaan dibeli oleh pembuat kereta dari China iaitu Foton.

Namun dalam laporan terbaharu dari Automotive News Europe, Borgward kini telah diisytihat muflis sekali lagi di Mahkakamah Beijing, China. Menurut Foton, keputusan itu dikeluarkan oleh Mahkamah Rakyat Pertengahan Pertama Beijing, dan Borgward sedang mendapatkan kelulusan mahkamah untuk membubarkan asetnya.

Menerusi Foton, Borgward telah melancarkan model SUV BX7 pada Frankfurt Motor Show pada 2015, membolehkan ia kembali ke pasaran automotif selepas lima dekad. Walaupun dengan jenama dari Jerman, semua model baharu Borgward dihasilkan dan di produksi di China oleh Foton Motor.

Selepas BX7, Borgward turut memperkenalkan beberapa model lain termasuk BX5, BX6 dan BX3. Malah Borgward BX5 pernah dilancarkan di pasaran Malaysia pada Julai 2019.

Walau bagaimanapun, jenama berkenaan tidak menjana jualan yang cukup menyebabkan ia mengalami kerugian lebih AS564 juta (RM2.47 bilion) dari 2016 hingga 2018, manakala pada 2021 sahaja Borgward mengalami kerugian 4.7 bilion yuan (RM2.94 bilion), menurut pemfailan Foton di Shanghai Bursa Saham, di mana Foton disenaraikan, lapor Automotive News Europe.

Borgward juga hanya menjual 5,000 kenderaan pada separuh pertama 2020. Sebelum itu, ia telah merancang untuk membuka sebuah kilang di Bremen, Jerman di atas tapak seluas 140,000 meter persegi, tetapi pembinaannya tidak menjadi kenyataan dan tempahannya pada tanah tersebut luput pada Jun 2019.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required