Mercedes-Benz EQE 350+ kini di M’sia – jarak gerak hingga 669 km janaan bateri 90.56 kWh; dari RM420k

Mercedes-Benz EQE 350+ kini di M’sia – jarak gerak hingga 669 km janaan bateri 90.56 kWh; dari RM420k

Mercedes-Benz Malaysia (MBM) hari ini telah pun memperkenalkan model EQE dengan varian tunggal EQE 350+ untuk pasaran tempatan. Ia juga merupakan famili EQ terkini yang diperkenalkan di sini selepas pelancaran EQA, EQB, EQC dan EQS. Sedan elektrik penuh ini dibina dengan platform Electric Vehicle Architecture (EVA) yang sama seperti EQS, dan berkongsi banyak komponen, teknologi serta perincian rekaan.

Bagi memberikan pacuan elektrik sepenuhnya, sedan EQE 350+ ini dijanakan oleh bateri lithium-ion 90.56 kWH yang mampu menghasilkan kuasa sehingga sehingga 215 kW (292 hp) dan tork 565 Nm. Bateri lithium-ion ini dikatakan dapat memberikan jarak gerak hingga 669 km mengikut kitaran WLTP.

EQE ini juga mampu dipecut dari 0-100 km/j dalam 6.4 saat dan mampu mencapai kelajuan sehingga 210 km/j. Ia juga diberikan fungsi Navigate dengan Electric Intelligence yang dapat mengambil kira kedudukan stesen pengecas apabila membuat cadangan jalan paling pantas ke destinasi.

Mercedes-Benz EQE 350+ kini di M’sia – jarak gerak hingga 669 km janaan bateri 90.56 kWh; dari RM420k

Bagi mendapatkan kuasanya, EQE ini dapat menyokong penggunaan pengecas AC sehingga 22 kW, dan bateri dapat dipenuhkan dalam masa 4.25 jam (8.25 jam apabila menggunakan pengecas 11 kW). Selain itu, ia juga boleh menggunakan pengecas pantas DC 170 kW, yang hanya mengambil masa sekitar 32 minit untuk pengecasan penuh dan memberikan jarak gerak sehingga 250 km setelah dicas selama 25 minit.

Menurut Mercedes-Benz, EQE diberikan electric drivetrain (eATS) yang diletakkan pada gandar belakang. Motor elektrik ini merupakan Motor Penggerak Kekal (PSM), di mana rotor yang terletak pada motor AC dipasangkan dengan magnet kekal dan oleh itu ia tidak perlu dibekalkan dengan kuasa. Bateri ini turut dibina dengan perisian pengurusan inovatif yang membenarkan ia dikemaskini menerusi over-the-air (OTA). Dengan cara ini, pengurusan tenaga bagi EQE kekal dikemaskini menerusi kitaran hayatnya.

Bagi suspensinya, EQE menggunakan unit biasa yang terdiri daripada four-link di hadapan dan multilink di belakang, dan tidak diberikan unit udara Airmatic dan rear-wheel steering.

Dengan dimensi berukuran 4,946 mm panjang, 1,961 mm lebar dan 1,512 mm tinggi, EQE mempunyai saiz seperti CLS, manakala jarak roda 3,120 mm adalah 90 mm lebih pendek berbanding EQS.

Bagi imej luarannya, jentera ini diberikan gaya AMG Line, termasuk menampilkan gril tertutup berwarna hitam di hadapan yang dipanggil sebagai “Black Panel”. Selain itu, ia diberikan lampu utama Digital Light dengan Adaptive Highbeam Assist Plus.

Pada profil sisinya pula, permukaan yang licin diberikan dan ia menggunakan pembuka pintu yang rata dan hanya akan keluar apabila ditekan. Rekaan rim aloi 5-jejari-berkembar 19-inci juga disediakan. Di belakangnya pula, terdapat lampu LED yang bersambung dari kiri ke kanan, menggunakan rekaan tiga dimensi, dan spoiler kecil di atas penutup but.

Mercedes-Benz EQE 350+ kini di M’sia – jarak gerak hingga 669 km janaan bateri 90.56 kWh; dari RM420k

Menjengah ke ruang kabinnya, ia juga membawakan gaya AMG Line yang tampak serba mewah. Bagi pakej paparannya, ia diberikan sistem multimedia MBUX dengan dua skrin iaitu panel instrumen dan skrin sesentuh OLED serta pengimbas cap jari. Ia juga diberikan MBUX Navigation Premium serta ketersambungan Apple CarPlay dan Android Auto.

Sistem Mercedes-Benz User Experience (MBUX) terbaharu pada jentera ini juga membenarkan kawalan pendingin hawa serta Artificial Intelligence (AI) yang boleh memaparkan cadangan pada masa-masa tertentu.

Ciri lain yang ditampilkan termasuklah sistem bunyi sekeliling Burmester® 3D, KEYLESS-GO, kawalan suhu automatik THERMOTRONIC, tempat duduk sport dengan fungsi memori dan pemanas bagi tempat duduk hadapan, kombinasi kemasan upholstery kulit Artico dan gentian mikro dua-tona Microcut, roda stereng sport pelbagai-fungsi dalam balutan kulit Nappa, pedal penukar gear di belakang stereng, pencahayaan ambien aktif, kemasan Backlit, dan sistem pengecasan tanpa wayar untuk telefon pintar.

Turut dipertingkat adalah sistem kawalan suara “Hey Mercedes”. Ia kini boleh mengesan suara penumpang yang berbeza, dan membenarkan anda menjawab panggilan telefon tanpa perlu perkataan khas dan berhubung dengan peranti pintar rumah.

Bagi Pakej Bantuan Pemanduan dan Keselamatan, EQE 350+ ini diberikan Driving Assistance Plus Package yang merangkumi Active Distance Assist DISTRONIC, Extended automatic Re-start in traffic jams, Evasive manoeuvre support, PRE-SAFE® impulse side, Bantuan Kekal Lorong Aktif, Bantuan Stereng Aktif, sistem pemantauan dalalan, kamera 360-darjah, Bantuan Parkir Aktif dan sistem pemantauan tekanan tayar.

Untuk pasaran Malaysia, EQE 350+ ditawarkan pada harga atas jalan bermula RM419,888 dengan 10% cukai SST dan tanpa insurans. Ia juga didatangkan dengan waranti empat-tahun, perbatuan tanpa had secara standard dan bateri EV pula diberikan waranti 10-tahun atau 250,000 km, mana yang tiba terlebih dahulu.

Dalam majlis pelancaran EQE ini, CEO dan Presiden MBM Sagree Sardien turut mengumumkan MBM bakal memasang barisan model EV keluarannya termasuk famili EQ di kilang miliknya yang terletak di Pekan, Pahang. Walau pun tidak memaklumkan model pertama EQ yang bakal dipasang secara CKD, namun dijangkakan ia adalah model EQS, seperti mana yang dijangka sebelum ini. MBM berkata, ia akan diumumkan secara rasmi pada suku pertama tahun 2023.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required