Mercedes-Benz Malaysia sahkan model EV CKD tahun depan — model EQ CKD makin hampir, EQS dahulu?

Mercedes-Benz Malaysia sahkan model EV CKD tahun depan — model EQ CKD makin hampir, EQS dahulu?

Tidak lama lagi, kita akan menyaksikan model EV CKD oleh Mercedes-Benz di sini. Ketika pelancaran model Mercedes-Benz EQE 350+ hari ini, Presiden dan CEO Mercedes-Benz Malayasia, Sagree Sardien mengesahkan yang model EQ pemasangan tempatan sedang dalam pembikinan.

Bila model EQ CKD EV itu akan muncul masih belum diumumkan secara jelas, sebaliknya memberi bayangan kepada pengumuman model menarik berkenaan pada suku pertama 2023 nanti. Begitu juga, tiada model spesifik yang disebut, tetapi EQS mungkin jadi yang pertama, seperti yang pernah dibayangkan sebelum ini.

EQS yang merupakan EV flagship Mercedes-Benz, dilancarkan di sini Julai lalu. Unit CBU dari Jerman itu ditawarkan dalam versi EQS 450+ AMG Line dengan harga jualan RM698,888 atas jalan, tidak termasuk insuran. Harga berkenaan termasuk cukai dan insentif EV semasa, iaitu pengecualian penuh duti import dan eksais.

EQS 450+ mempunyai jarak perjalanan 782 km (kitaran WLTP) dari bateri 396-volt lithium-ion dengan kapasiti tenaga terpakai 107.8 kWh. EQS menyokong penyecasan AC (sambungan Type 2) hingga 11 kW dan boleh dicas dari kadar 10-100% dalam masa 10 jam.

Model yang dilancarkan hari ini, EQE 350+, memberikan penawaran yang sama dalam pakej lebih kecil dan mampu milik. Dengan bateri 90.56 kWh, jarak WLTP model ini ialah 669 km dan harganya pula RM419,888 atas jalan, tidak termasuk insuran.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required