Lebuhraya Pan Borneo: Fasa satu bagi Sabah siap 70% setakat ini; Sarawak pula telah capai 91% – KKR

Lebuhraya Pan Borneo: Fasa satu bagi Sabah siap 70% setakat ini; Sarawak pula telah capai 91% – KKR

Kementerian Kerja Raya (KKR) telah mengesahkan Projek Lebuhraya Pan Borneo (LPB) Sabah bagi fasa satu telah mencapai kemajuan lebih 70% setakat Disember tahun lepas. Fasa satu itu melibatkan jarak keseluruhan 706 km dan melibatkan 15 pakej kerja, dijangka siap pada suku pertama 2025, laporan Bernama

Menurut Menterinya Datuk Seri Alexander Nanta Linggi, satu pakej baharu diwujudkan melibatkan laluan dari Serusop ke Pituru yang dijangka memulakan pembinaan pada suku pertama tahun ini, menjadikan keseluruhan 16 pakej.

Berkenaan dengan Projek LPB Sarawak sepanjang 786 km pula, tambahnya, status kemajuan bagi 11 pakej kerja dari Telok Melano ke Miri sehingga Disember 2022 adalah 91% siap dan dijangka siap sepenuhnya pada suku ketiga tahun ini.

“Projek Sarawak-Sabah Link Road (SSLR) fasa satu yang melibatkan jajaran sepanjang 77 km dari Bandar Lawas hingga persimpangan Long Lopeng, kini dalam pembinaan dengan tempoh kontrak selama 53 bulan bermula 9 Ogos 2021 dan dijangka siap pada 8 Jan 2026,” katanya. SSLR adalah projek jalan raya yang akan menghubungkan Sarawak dan Sabah tanpa perlu melalui Brunei.

“Komitmen kerajaan jelas dalam memastikan kesejahteraan dan kemakmuran rakyat terus diberi keutamaan manakala agenda pertumbuhan ekonomi negara terus diperkasa dan diberi sokongan dalam fasa pemulihan dan pertumbuhan ekonomi masa kini,” katanya

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required