PLUS Malaysia tambah 12 lorong RFID menjelang April 2023 susulan rungutan orang ramai – menteri KKR

PLUS Malaysia tambah 12 lorong RFID menjelang April 2023 susulan rungutan orang ramai – menteri KKR

Menteri Kerja Raya Datuk Seri Alexander Nanta Linggi telah memuat naik entri di Facebook rasminya dengan mengumumkan PLUS Malaysia bersetuju untuk menambah 12 lorong RFID susulan rungutan yang diterima dari orang ramai disebabkan isu kesesakan teruk di plaza tol.

Beliau berkata, PLUS Malaysia turut memaklumkan bahawa 12 lorong tambahan RFID itu akan dipersiapkan selewat-lewatnya pertengahan April ini. Untuk Lebuhraya Utara-Selatan, ia melibatkan penambahan 10 lorong RFID tambahan iaitu Plaza Tol Sungai Besi (plaza tol masuk), Jalan Duta(plaza tol masuk), Shah Alam (plaza tol masuk), Sungai Buloh (plaza tol masuk), Rawang Selatan (plaza tol masuk), Setia Alam (plaza tol masuk & keluar), Subang (plaza tol masuk), Putra Mahkota (plaza tol masuk), dan Kajang (plaza tol masuk).

Manakala masing-masing satu penambahan lorong RFID di Jambatan Pulau Pinang dan Lebuhraya Butterwoth-Kulim (BKE) yang melibatkan Plaza Tol Kubang Semang.

“Berdasarkan rungutan yang banyak diterima, rata-rata pengguna transaksi ini mengeluh mengenai kekurangan laluan transaksi RFID yang menyebabkan kesesakan teruk di plaza tol. Isu keselamatan juga turut dibangkitkan di mana pengguna jalan raya mempersoalkan kedudukan laluan RFID di plaza tol yang berubah-ubah yang telah menyebabkan kemalangan.

PLUS Malaysia tambah 12 lorong RFID menjelang April 2023 susulan rungutan orang ramai – menteri KKR

“Dalam pertemuan ini (bersama wakil dari Kumpulan Touch ‘n Go Malaysia, Lembaga Lebuhraya Malaysia dan PLUS Malaysia), saya sudah mengarahkan tindakan diambil secepat mungkin yang menjurus kepada penyelesaian masalah di samping memastikan keselamatan semua pihak terjamin,” katanya.

PLUS Malaysia telah melaksanakan kaedah transaksi pembayaran kadar tol menggunakan RFID sejak Januari 2022, dan sesetengah plaza tol telah pun mempunyai lebih dari satu lorong RFID. Walau bagaimana pun, ketika itu masih ramai lagi pengguna yang belum bersedia untuk menggunakan kaedah pembayaran RFID dan ini mendorong kerajaan untuk mengarahkan PLUS Malaysia supaya ‘mengembalikan’ semula lorong SmartTAG sedia ada, dengan mengurangkan lorong RFID.

Sistem pembayaran tol RFID yang sering mengalami gangguan masih berterusan walau pun telah setahun ia dilaksanakan. Malahan perkara ini turut mendapat perhatian Menteri Pengangkutan Anthony Loke yang berkata keadaan itu perlu diperbetulkan sebagai respons kepada aduan bekas menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Abdul Rahman Dahlan di Twitter baru-baru ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required