Jambatan Sungai Pulai antara Gelang Patah-Tg Bin dibuka – 7.5 km, kos RM800j; perjalanan lebih pendek

Jambatan Sungai Pulai antara Gelang Patah-Tg Bin dibuka – 7.5 km, kos RM800j; perjalanan lebih pendek

Kerajaan Negeri Johor telah mengumumkan Jambatan Sungai Pulai menghubungkan Gelang Patah-Tanjung Bin, Pontian, mulai dibuka untuk laluan trafik. Ia melibatkan laluan sepanjang 7.5 km itu dengan kos RM800 juta dan mula dibina pada 2017 serta siap sepenuhnya Disember lalu.

Menurut Menteri Besar, Datuk Onn Hafiz Ghazi, ia adalah projek kerjasama awam-swasta membabitkan Seaport Worldwide Sdn Bhd, ahli kumpulan MMC Corporation Bhd, yang dibina merentasi Sungai Pulai menghubungkan Gelang Patah ke Tanjung Bin, Pontian, laporan Berita Harian.

Di mana jambatan itu dilengkapi laluan dua hala dengan dua lorong setiap laluan selain mempunyai laluan kapal di bawahnya dengan ketinggian 25 meter dan lebar 100 meter.

“Jambatan Sungai Pulai akan memberi laluan terus dari Pelabuhan Tanjung Pelepas (PTP) ke Tanjung Bin. Dengan pembukaan jambatan ini, masa perjalanan asal selama lebih satu jam dari PTP ke Kukup, Pontian dapat dipendekkan kepada hanya 30 minit.

“Berdasarkan kajian ‘Traffic Impact Assessment’, dianggarkan sebanyak 3,000 kenderaan akan melalui jambatan ini pada waktu puncak setiap jam. Ia bukan sahaja mempercepatkan perjalanan dan aktiviti perniagaan bagi komuniti yang tinggal di Johor Bahru dan Pontian, malah ia akan memberi kesan ekonomi yang positif di kawasan berhampiran jambatan berkenaan,” katanya.

Tambah beliau, kerajaan Johor sangat berpuas hati dengan penyempurnaan projek Jambatan Sungai Pulai kerana ia akan membawa manfaat besar kepada rakyat.

“Pembukaan Jambatan Sungai Pulai akan meletakkan Pontian sebagai hab sosio-ekonomi baharu di negeri ini selain merancakkan aktiviti ekonomi, meningkatkan nilai hartanah selain menggalakkan pembangunan
destinasi utama bagi pelaburan asing.

“Ia juga akan membawa pelbagai peluang pekerjaan ke kawasan setempat selain menggalakkan industri pelancongan terutamanya eko-pelancongan di Tanjung Piai dan Kukup, terutamanya pelancong dari Singapura,” kata Onn Hafiz yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Machap.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required