Larangan kenderaan asing isi diesel bersubsidi, petrol RON95 di stesen minyak di Perlis dikuatkuasakan

Larangan kenderaan asing isi diesel bersubsidi, petrol RON95 di stesen minyak di Perlis dikuatkuasakan

Mulai hari ini, 1 Februari 2023, Kementerian Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup (KPDN) melarang semua kenderaan dengan nombor pendaftaran asing daripada mengisi diesel bersubsidi di seluruh stesen minyak di Perlis. Sebelum ini, hanya petrol RON 95 bersubsidi yang dilarang penjualannya kepada kenderaan asing manakala penjualan diesel bersubsidi pula hanya dihadkan kepada 20 liter sahaja.

Menurut Timbalan Ketua Pengarah Penguatkuasa (Operasi) KPDN Shamsul Nizam Khalil, larangan berkenaan dilaksanakan berikutan isu kenderaan berpendaftaran asing terutama dari Thailand yang dilihat kerap berulang alik ke stesen petrol di Perlis yang bersempadan dengan Malaysia-Thailand, laporan Bernama.

Tambahnya, KPDN tidak akan berkompromi dengan mana-mana individu yang melanggar arahan selepas tempoh advokasi selama 14 hari (mulai hari ini) dengan mengambil tindakan tegas termasuk mendakwa mereka di mahkamah berdasarkan perundangan di bawah Akta Kawalan Bekalan 1961.

Di mana jika disabitkan kesalahan boleh dikenakan denda tidak lebih RM1 juta, manakala kesalahan berikutnya denda tidak lebih RM3 juta atau penjara tidak lebih tiga tahun atau kedua-duanya sekali. Untuk syarikat pula, jika disabit kesalahan boleh dikenakan denda tidak lebih RM2 juta dan bagi kesalahan berikutnya denda tidak lebih RM5 juta.

“Mereka (kenderaan pendaftaran asing) berbuat demikian bertujuan mengisi petrol atau diesel sebelum diseludup ke negara jiran menggunakan tangki yang diubahsuai. Bagi membendung perkara ini daripada terus berlaku, kita mengambil langkah proaktif dengan menggunakan advokasi kepada kesemua 40 pengusaha stesen minyak.

Larangan kenderaan asing isi diesel bersubsidi, petrol RON95 di stesen minyak di Perlis dikuatkuasakan

“Ia termasuk dua stesen minyak tanpa subsidi di negeri ini bermula 27 Januari tahun ini dengan memberi penerangan berhubung arahan larangan penjualan diesel bersubsidi termasuk petrol RON95 kepada kenderaan berpendaftaran asing termasuk motosikal di seluruh Perlis,” katanya memetik laporan Harian Metro pula.

Jelas beliau, tahun lalu pihaknya berjaya membanteras lima kes dan tiga daripadanya sudah didakwa di mahkamah membabitkan penyeludupan petrol dan diesel bersubsidi ke luar negara jiran.

“Selain pengusaha stesen minyak, advokasi turut diberikan terhadap pemilik kenderaan berpendaftaran asing termasuk motosikal di setiap laluan pintu masuk negara di Kompleks Imigresen, Kastam, Kuarantin dan Keselamatan (ICQs) Padang Besar dan Pos Imigresen Wang Kelian dengan mengedarkan 250 notis amaran,” katanya.

Katanya, sebagai langkah alternatif kenderaan berpendaftaran asing ini boleh membeli petrol RON97 tanpa had selain petrol RON95 dan diesel di dua stesen petrol tidak bersubsidi yang berada di Kawasan Perindustrian Kampung Kolam di Padang Besar dan Wang Kelian.

“Kita sudah pun mengadakan dialog secara bersemuka dengan setiap pengusaha stesen petrol di Perlis mengenai arahan ini. Perlis adalah negeri perintis kepada arahan ini berikutan isu penyeludupan petrol dan diesel bersubsidi ini yang sering berlaku di negeri ini,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required