Proton buka pusat alat ganti serantau di Kuching bagi Sabah & Sarawak; penghantaran 30% lebih cepat

Proton buka pusat alat ganti serantau di Kuching bagi Sabah & Sarawak; penghantaran 30% lebih cepat

Proton hari ini mengumumkan bahawa Pusat Alat Ganti Serantaunya (RPC) di Kuching, Sarawak secara rasminya telahpun dibuka. Menurut Proton, operasi RPC berkenaan merupakan sebahagian daripada usaha berterusan untuk meningkatkan perkhidmatan selepas jualannya di Malaysia Timur.

Proton menyatakan bahawa dengan sebuah RPC yang terletak di sana, ia dapat mengurangkan masa penghantaran alat ganti sekurang-kurangnya 30%, memastikan perkhidmatan selepas jualan yang lebih baik. Proton turut perlu menumpukan perhatiannya terhadap pasaran Malaysia Timur kerana bahagian pasarannya di Sabah dan Sarawak kini semakin besar selepas pengenalan dua model SUVnya iaitu X70 dan X50.

RPC baharu Proton ini terletak di kawasan Perindustrian Bintawa dan dibina dengan keluasan 28,000 kaki persegi. Ia boleh menampung enam kontena berisi alat ganti di tapaknya secara serentak dan kini sedang memproses secara purata 17 buah kontena sebulan bagi menggunakan keupayaan sepenuhnya untuk menyimpan stok sehingga tiga bulan. Selain itu, ia juga mampu menerima penghantaran terus dari luar negara.

Proton buka pusat alat ganti serantau di Kuching bagi Sabah & Sarawak; penghantaran 30% lebih cepat

“Dengan peningkatan permintaan pelanggan sejak empat tahun lalu, kemudahan gudang Proton di Malaysia Timur sebelum ini melimpah dengan alat ganti kerana keterbatasan ruang. Pusat Alat Ganti Serantau baharu di Kuching adalah tiga kali lebih besar daripada gudang sebelumnya dan akan berfungsi sebagai pusat pengedaran alat ganti untuk bahagian dan komponen selepas jualan untuk Sarawak serta Sabah jika perlu,” kata Timbalan Ketua Pegawai Eksekutif Proton Roslan Abdullah.

“Ruang tambahan itu juga membolehkan Proton meningkatkan penghantaran sebanyak 50% daripada 3,000 tempahan sebulan kepada 4,500 tempahan sebulan dengan kapasiti maksimum sebanyak 6,000 tempahan sebulan sekiranya diperlukan. Ini membolehkan kami mencapai lebih banyak pengeluaran alat ganti dan buat masa sekarang kami sedang menyelesaikan tempahan yang tertunggak daripada pengedar dan pelanggan kami,” tambahnya lagi.

Menurut Proton, jualan kenderaan Proton di Malaysia Timur menyumbang sebanyak 15% kepada jumlah jualan syarikat pada 2022, dan bahagian pasaran telah berkembang daripada 10% pada tahun 2018 kepada 20% pada tahun 2022. Rekod berkenaan menunjukkan satu peningkatan secara berterusan sejak tahun 2019 selepas Proton X70 diperkenalkan.

Proton buka pusat alat ganti serantau di Kuching bagi Sabah & Sarawak; penghantaran 30% lebih cepat

Proton turut mendakwa bahawa populariti model siri X baharu itu bukanlah satu-satunya punca jualannya naik di Sabah dan Sarawak. Ini kerana pada tahun lalu tiga model Proton yang menduduki tangga teratas dalam carta jualan di Malaysia Timur ialah Proton Saga dengan 10,242 unit diikuti Proton X50 dengan 4,181 unit dan Proton Persona dengan 2,605 unit.

“Proton menjual 7,697 unit di Malaysia Timur pada 2018 tetapi tahun lepas, sebanyak 19,844 unit telah dijual, iaitu bersamaan dengan pertumbuhan jualan sebanyak 158%. Kami menyasarkan untuk mencapai angka yang lebih besar tahun ini dengan peningkatan berterusan dalam perkhidmatan selepas jualan serta pelancaran model baharu dan dikemaskini yang berada dalam perancangan.

“Kepuasan pelanggan kekal sebagai matlamat kami, dan kami tahu Proton masih perlu berusaha untuk meningkatkan tahap perkhidmatan selepas jualan kami. Setiap langkah positif yang kami ambil membawa kami lebih dekat kepada sasaran kami, dan kami kekal komited untuk menyediakan produk berkualiti tinggi untuk seiring dengan tahap sokongan selepas jualan yang sama tinggi,” kata Roslan lagi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required