Nissan percepatkan lagi strategi Ambition 2030 – 27 kenderaan dengan kuasa elektrik menjelang 2030

Nissan percepatkan lagi strategi Ambition 2030 – 27 kenderaan dengan kuasa elektrik menjelang 2030

Nissan telah mengumumkan rancangan untuk mempercepatkan lagi strategi elektrifikasi Ambition 2030 yang pernah mereka bentangkan pada November 2021. Pada waktu itu, Nissan memberitahu akan mengeluarkan 23 kenderaan dengan kuasa elektrik, termasuk 15 daripadanya adalah elektrik penuh (EV), menjelang 2030.

Tapi sekarang, rancangan yang dibuat adalah untuk meningkatkan jumlah model tersebut kepada 27, dengan 19 daripadanya adalah EV, menjelang 2030. Jumlah ini akan dibahagikan antara kenderaan jenama Nissan dan Infiniti, dan syarikat dari Jepun itu meletakkan sasaran penjualan kenderaan elektrik baru akan menyumbang kepada 55% jumlah jualan global menjelang 2030 – sebelum ini sasaran diletakkan pada 50%.

Nissan juga merujuk kembali sasaran jualan kenderaan elektrik mereka di pasaran utama sehingga tahun 2026. Untuk Eropah, jumlahnya adalah 98%, dinaikkan daripada 75% sementara Jepun pula dijangka menyaksikan peningkatan sehingga 58% (sebelum ini 55%). Nissan menjangkakan jualan di China akan turun 35% (sebelum ini 40%) manakala Amerika Syarikat pula dijangka menjadi 40%.

Sehingga tahun 2026, jualan kenderaan elektrik global Nissan dijangka mencecah 44% daripada jumlah jualan keseluruhan kenderaan mereka, dan sasaran ini ditingkatkan daripada 40% yang ditetapkan sebelum ini. Tahun depan Nissan diberitahu akan melancarkan EV khas untuk pasaran China sementara pasaran Eropah akan menyaksikan kerjasama yang lebih lagi dengan jenama Alliance.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required