Tesla bakal buka pusat jualan, servis dan rangkaian pengecas supercharger di M’sia – Tengku Zafrul

Tesla bakal buka pusat jualan, servis dan rangkaian pengecas supercharger di M’sia – Tengku Zafrul

Tidak lama lagi rakyat Malaysia berpeluang untuk membeli kenderaan elektrik Tesla secara terus dari Tesla Motors. Perkara ini dinyatakan sendiri oleh Menteri MITI Tengku Zafrul menerusi paltform media sosial rasminya sebentar tadi.

Menurut Tengku Zafrul, Tesla akan membuka pejabatnya di sini bersama dengan pusat jualan dan pusat servis serta mewujudkan rangkaian pengecas Supercharger di Malaysia. Tambahnya, kemasukan Tesla ke Malaysia telah dipermudahkan oleh MITI melalui pengenalan inisiatif ‘BEV Global Leaders’ bagi tujuan membantu meningkatkan permintaan BEV dalam pasaran tempatan dan menggalakkan pembangunan keseluruhan ekosistem untuk menyokong penggunaan BEV.

Di samping itu, inisiatif ini bertujuan untuk mendapatkan pelaburan daripada syarikat pengeluar BEV global terkemuka di Malaysia. Tesla merupakan pemohon pertama inisiatif yang ditawarkan oleh MITI.

Tesla bakal buka pusat jualan, servis dan rangkaian pengecas supercharger di M’sia – Tengku Zafrul

Kehadiran Tesla di Malaysia juga dijangka akan mewujudkan peluang pekerjaan yang mampu menawarkan gaji lebih baik bagi segmen BEV dan meningkatkan penyertaan syarikat tempatan dalam ekosistem Tesla di peringkat domestik dan global.

“Kami gembira dengan keputusan Tesla untuk turut serta dalam ekosistem kenderaan elektrik (EV) di Malaysia. Ini membuktikan keyakinan Tesla terhadap asas ekonomi dan persekitaran perniagaan yang kondusif di Malaysia.

“Walaupun telah banyak jenama global utama memilih untuk melabur di Malaysia, MITI dan agensinya akan terus meningkatkan usaha dalam meningkatkan kemudahan menjalankan perniagaan, sambil terus menaikkan profil Malaysia sebagai negara pro-perdagangan, pro-industri dan pro-pelaburan.

“Kami juga akan memanfaatkan ekosistem elektrik dan elektronik (E&E) secara strategik bagi menjadikan Malaysia sebagai destinasi pelaburan pilihan bagi teknologi berkaitan mobiliti elektrik,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required