Kia EV9 didedahkan — SUV EV dengan platform E-GMP, 6/7-tempat duduk, barisan kedua 180-darjah

Kia EV9 didedahkan — SUV EV dengan platform E-GMP, 6/7-tempat duduk, barisan kedua 180-darjah

Pertama kali ditunjuk sebagai model konsep pada November 2021, Kia EV9 kini didedahkan sepenuhnya, menjadi model SUV tiga baris tempat duduk terbaru dalam barisan kenderaan EV jenama itu. Sama seperti EV9 Concept dan EV6 yang telah dikeluarkan, EV9 menggunakan binaan Electric Global Modular Platform (E-GMP), dan EV9 ditawarkan dengan konfigurasi enam atau tujuh tempat duduk.

Rekaan dari model konsep dilihat masih dikekalkan pada versi produksi ini, terutama rekaan kotaknya, walaupun perincian lain disesuaikan untuk model sebenar tentunya, seperti rekaan lampu utama, cermin sisi yang lebih konvensional, sama seperti rekaan pemegang pintu dan lain-lain. Wajah depan “Digital Tiger Face”-nya juga diwarisi dari model konsep. Rekaan roda pula diberi rekaan lain.

Tunggak “Technology for Life” yang menjadi pegangan Kia bagi falsafah rekaan “Opposites United” menampilkan nilai utama yang menjadi teras bahagian dalaman EV9, di mana ruang, teknologi dan keselesaan untuk semua penumpang diberi keutamaan.

Kia EV9 didedahkan — SUV EV dengan platform E-GMP, 6/7-tempat duduk, barisan kedua 180-darjah

Di dalam, penumpang barisan depan dan kedua boleh merebahkan kerusi mereka untuk berehat ketika EV9 sedang di cas. Kerusi barisan kedua boleh dipusing 180-darjah untuk berdepan dengan barisan ketiga, dengan barisan akhir itu turut disediakan dengan ruang cawan dan slot pengecas kuasa untuk peranti elektronik.

Untuk infotainmen, EV9 menggabungkan dua skrin sentuh 12.3-inci dengan paparan lima-inci untuk kawalan fungsi kenderaan, serta untuk memastikan butang fizikal disediakan pada tahap minimum. Sementara di konsol tengah pula, ia menyediakan ruang simpanan luas di bawah.

Terletak di bawah bahagian audio visual, skrin tunjuk arah dan telematik (AVNT) menampilkan susunan butang sentuh yang tersorok sebagai akses kepada fungsi Start/Stop berserta kawalan untuk pendingin. Perincian teknikal bagi EV9 bagaimanapun belum diumumkan, dijangka akan dilakukan ketika pengenalan globalnya, dalam bulan ini nanti.

Kia EV9 didedahkan — SUV EV dengan platform E-GMP, 6/7-tempat duduk, barisan kedua 180-darjah

Dengan platfom E-GMP yang sama seperti digunakan EV6, boleh dijangka SUV ini akan menggunakan binaan elektrikal 800-volt yang menyokong pengecasan kadar tinggi. EV lain yang menggunakan platform yang sama termasuk Hyundai Ioniq 5 dan Genesis GV60.

Untuk EV6, bateri sehingga 77.4 kWh yang digunakan menyediakan tenaga bagi dua motor janaan yang menghasilkan 577 hp dan 740 Nm tork bagi varian GT; prestasi maksimum 0-100 km/j dalam masa 3.5 saat dan laju maksimum 260 km/j. Selain itu, gandingan bateri jarak jauh dengan pacuan 2WD memberikan jarak 510 km.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required