Bangkok 2023: Honda WR-V RS — galeri SUV kompak dengan enjin 1.5L NA, bakal saingi Ativa di sini

Bangkok 2023: Honda WR-V RS — galeri SUV kompak dengan enjin 1.5L NA, bakal saingi Ativa di sini

Honda WR-V 2023, yang telah dilancarkan di Thailand awal bulan ini menjadi antara tarikan utama yang dipamerkan oleh Honda Thailand di Bangkok International Motor Show (BIMS), yang berlangsung bermula hari ini. Gambar live ini, bagi varian RS, tanpa kit Modulo) memberikan imej awal paling jelas apa yang boleh kita jangkakan apabila SUV kompak ini tiba di Malaysia kelak, pada suku ketiga nanti.

Menjadi satu daripada empat model yang akan diperkenalkan oleh Honda Malaysia tahun ini, WR-V akan bersaing dengan Perodua Ativa — jika bukan dari sudut harga, pastinya dari sudut saiz. WR-V mempunyai ukuran dimensi 4,060 mm panjang, 1,780 mm lebar dan 1,608 mm tinggi dengan jarak antara roda 2,485 mm. Ativa pula dengan 4,065 mm panjang, 1,710 mm lebar dan 1,635 mm tinggi dengan jarak antara roda 2,525 mm — menjadikannya sedikit lebih panjang dan tinggi berbanding WR-V.

Di Thailand dan Indonesia, WR-V ditawarkan dalam dua varian: SV dan RS di Thailand, sementara E dan RS di Indonesia. Semua menggunakan enjin sama, unit 1.5 liter NA DOHC dengan i-VTEC yang menghasilkan 121 PS pada 6,000 rpm dan 145 Nm tork pada 4,300 rpm — enjin sama dengan Citu dan HR-V. WR-V juga akan memanfaat CVT yang sama.

Bangkok 2023: Honda WR-V RS — galeri SUV kompak dengan enjin 1.5L NA, bakal saingi Ativa di sini

Kelengkapan standard termasuklah lampu utama, DRL dan lampu belakang dengan lampu isyarat sequential LED, pemegang pintu warna badan, kerusi balutan kulit buatan/gabungan fabrik serta stereng balutan kulit (jahitan kontras), penghidup enjin jarak jauh, auto-lock dan Push Start tanpa kunci.

Turut ada ialah pendingin automatik, head unit dengan skrin sentuh 7-inci dengan Apple CarPlay dan Android Auto, Siri dan kawalan suara Android Auto, empat pembesar suara, dua slot USB, kamera belakang pelbagai sudut, Kad kunci pintar Honda dan paparan multi-info 4.2-inci. SV menggunakan rim 16-inci, dengan tayar 215/60.

Dari segi keselamatan dan bantuan pemanduan, ada kawalan kestabilan kenderaan, bantuan mula mendaki dan SV turut menerima empat beg udara, dengan RS ada tambahan dua lagi beg udara tirai. Kedua-dua varian lengkap dengan Honda Sensing, dengan ADAS termasuk brek penghindar perlanggaran (CMBS), penghindar keluar lorong dengan amaran (RDM dengan LDW), kawalan melayar adaptif (ACC), bantuan mengekalkan lorong (LKAS), amaran pergerakan kereta depan dan lampu tinggi automatik.

Bangkok 2023: Honda WR-V RS — galeri SUV kompak dengan enjin 1.5L NA, bakal saingi Ativa di sini

RS pula hadir dengan penampilan berbeza dengan kit tambahan, termasuk sistem kamera sisi LaneWatch dan sistem telematri Honda Connect. Ada juga lampu kabus LED, cermin sisi lipatan automatik dan rim 17-inci dengan tayar 215/55. Selain itu, jahitan kontras juga ada di dalam untuk balutan kerusi dan stereng, lampu cermin hias, perehat lengan kerusi belakang, paddle shifter dan dua pembesar suara tambahan.

Di Malaysia, boleh dijangka RS akan menjadi varian paling tinggi, dan mungkin E di Indonesia boleh menjadi petunjuk kepada varian paling rendah. Dari segi harga, di Indonesia varian E dijual 271.9 juta Rupiah (RM79,330), sementara RS 309.9 juta Rupiah (RM90,420). Di Thailand pula lebih mahal: SV 799,000 baht (RM105,100) manakala RS 869,000 baht (RM114,300).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required