Lebuhraya NPE, AKLEH, GCE, Besraya, Jambatan Penang laksana sistem bayaran terbuka mulai Sept ini

Lebuhraya NPE, AKLEH, GCE, Besraya, Jambatan Penang laksana sistem bayaran terbuka mulai Sept ini

Menteri Kerja Raya, Dato Sri Alexander Nanta Linggi, mengesahkan lima lebuhraya bakal melaksanakan sistem bayaran terbuka bagi kutipan tol bermula September 2023.

Lebuhraya terbabit ialah:

  • Lebuhraya Sungai Besi (Besraya)
  • Lebuhraya Pantai Baharu (NPE)
  • Lebuhraya Bertingkat Ampang-Kuala Lumpur (AKLEH)
  • Lebuhraya Koridor Guthrie (GCE)
  • Jambatan Pulau Pinang

Ini bermakna pengguna lebuhraya terbabit dibenarkan untuk menggunakan kaedah pilihan pembayaran tanpa tunai selain kad Touch ‘n Go (TnG) untuk kadar tol. Ini termasuklah penggunaan kad debit/kredit, dan lain-lain.

“Saya mengambil maklum isu monopoli Touch ‘n Go yang diutarakan oleh YAB Perdana Menteri baru-baru ini. Saya ingin menegaskan di sini bahawa usaha ke arah mengatasi isu ini sebenarnya sudah pun dimulakan sejak tahun lalu lagi dan perkara ini turut menjadi fokus utama saya apabila saya diberi tanggungjawab menerajui Kementerian ini.

“Sejak awal tahun ini, saya sudah mengarahkan perancangan serta perbincangan bersama pihak-pihak terlibat serta syarikat konsesi lebuhraya diadakan bagi mengorak langkah ke arah pelaksanaan open payment system. Saya juga telah turut serta di dalam pelbagai perbincangan yang telah diadakan,” katanya menerusi kenyataan yang dipaparkan di laman Facebook rasminya.

Menurut Alexander lagi, pelaksanaan sistem pembayaran terbuka adalah antara inisiatif awal sebagai peralihan ke arah sistem Aliran Bebas Pelbagai-Lorong atau Multi Lane Free Flow (MLFF) yang sedang giat diusahakan.

Sebelum ini, Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup (KPDN), Datuk Seri Salahuddin Ayub, mengesahkan pihaknya akan mengadakan mesyuarat dalam tempoh terdekat dengan Kementerian Pengangkutan (MOT) dan Kementerian Kerja Raya (KKR) bagi menentukan kaedah untuk mengaplikasikan sistem pembayaran terbuka, termasuk untuk kemudahan pengangkutan awam.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required