Teknologi RFID dan ANPR bakal digunakan dalam pelaksanaan POC MLFF di Lebuhraya Besraya – LLM

Teknologi RFID dan ANPR bakal digunakan dalam pelaksanaan POC MLFF di Lebuhraya Besraya – LLM

Lembaga Lebuhraya Malaysia (LLM) memaklumkan pelaksanaan Proof of Concept bagi sistem Aliran Bebas Pelbagai-Lorong atau Multi-Lane Fast Flow (MLFF) dengan memilih Lebuhraya Sungai Besi (Besraya) sebagai lokasi pertama akan menggunakan gabungan teknologi Identifikasi Frekuensi Radio (RFID) dan Automatic Number Plate Recognition (ANPR) selewat-lewatnya hujung Oktober ini.

Menurut LLM, keputusan untuk menggunakan kedua-dua teknologi berkenaan telah diteliti dan diputuskan di peringkat Jawatankuasa Teknikal MLFF, Makmal Value Assessment dan Makmal Value Engineering yang diadakan dengan penglibatan agensi-agensi teknikal yang terlibat.

“Pelaksanaan POC ini melalui struktur gantri MLFF berskala sebenar adalah bertujuan bagi menguji dan menentusahkan kecekapan sistem front end gantri MLFF terhadap Petunjuk Prestasi Utama yang ditetapkan dalam operasi lebuhraya kelak.

“Komitmen dan sokongan berterusan pengguna amatlah diharapkan untuk penambahbaikan pengoperasian lebuhraya bertol di negara ini,” kata LLM menerusi kenyataan yang dikeluarkan.

Sebelum ini, Menteri Kerja Raya, Datuk Seri Alexander Nanta Linggi telah mengumumkan terdapat lima lebuhraya akan mula melaksanakan sistem bayaran terbuka ini — yang muncul sebagai respon segera kepada isu monopoli oleh Touch n Go — termasuk Lebuhraya Sungai Besi (Besraya), Lebuhraya Pantai Baharu (NPE), Lebuhraya Bertingkat Ampang-Kuala Lumpur (AKLEH), Lebuhraya Koridor Guthrie (GCE) dan Jambatan Pulau Pinang.

Kemudian, senarai ini ditambah dengan lima lagi lebuhraya yang akan ikut serta iaitu Lebuhraya Damansara-Puchong (LDP), Lebuhraya Skim Penyuraian Trafik KL Barat (SPRINT), Lebuhraya Shah Alam (KESAS), Lebuhraya Kuala Lumpur-Putrajaya (MEX) dan Terowong SMART — menjadikan 11 lebuhraya keseluruhannya ketika ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required