Hyundai Ioniq 6 diiktiraf Kereta Tahunan Dunia 2023 – Lucid Air, Kia EV6, Citroen C3 turut menang anugerah

Hyundai Ioniq 6 diiktiraf Kereta Tahunan Dunia 2023 – Lucid Air, Kia EV6, Citroen C3 turut menang anugerah

Ternyata tuah sekali lagi menyebelahi Hyundai. Selepas Ioniq 5 dinobatkan sebagai Kereta Tahunan Dunia, Kenderaan Elektrik Terbaik Dunia dan Rekaan Terbaik Dunia pada 2022, kini Ioniq 6 pula meneruskan legasi sang juara apabila diiktiraf sebagai Kereta Tahunan Dunia 2023. Gelaran dua tahun berturut-turut untuk jenama Korea ini.

Pertama kali didedahkan pada Jun 2022, Ioniq 6 ditampilkan dengan rekaan bukan ortodoks dan dibangunkan dengan Electric-Global Modular Platform (E-GMP) ciptaan Hyundai sendiri. Ioniq 6 juga pernah muncul dalam iklan teaser di Malaysia walau pun tidak diketahui bilakah ia akan dijual di sini. Konfigurasi penjana kuasanya termasuk dua kapasiti bateri (53 dan 77.4 kWh) serta larasan motor-tunggal (RWD) atau dwi-motor (AWD).

Kemenangan Ioniq 6 ini sekaligus menewaskan dua pencabar terdekatnya termasuk BMW X1/iX1 dan Kia Niro yang turut menjadi finalis akhir. Sementara itu, ia juga menentang BMW i7 dan Lucid Air dalam kategori Kenderaan Elektrik Tahunan Dunia, sementara Range Rover dan Lucid Air juga menjadi pesaingnya dalam kategori Rekaan Kereta Tahunan Dunia.

Walau pun Lucid Air tidak berjaya meraih kemenangan dalam kedua-dua kategori berkenaan, ia telah muncul sebagai pemenang bagi Kereta Mewah Tahunan Dunia, menewaskan pesaingnya BMW 7 Series/i7 dan Genesis G90.

Bukan setakat Ioniq 6 dan Lucid Air dalam segmen kenderaan elektrik yang memenangi anugerah kali ini malah Kia EV6 GT juga membawa pulang gelaran Kereta Prestasi Tahunan Dunia. Di mana EV6 GT menewaskan Nissan Z dan Toyota GR Corolla. Sekali lagi EV memenangi anugerah tersebut, di mana Audi e-tron GT merupakan pemenang kategori itu pada tahun lalu.

Satu-satunya model bukan EV yang menang ialah Citroen C3 bagi kategori Kereta Urban Tahunan Dunia, di mana pencabarnya ialah Ora Funky Cat/Haomao (lebih dikenali sebagai Ora Good Cat dalam pasaran kita) dan Volkswagen Taigo (turut dikenali sebagai Nivus).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required