Higer Ace E1 – van elektrik dari China dilancar di Malaysia; bermula RM269k, jarak gerak 300 km

Higer Ace E1 – van elektrik dari China dilancar di Malaysia; bermula RM269k, jarak gerak 300 km

GVT Sdn Bhd (Syarikat kumpulan Go Auto) iaitu pengedar jenama kenderaan komersil China, Higer di Malaysia secara rasmi telah memperkenalkan van elektrik komersil Higer Ace E1 ke pasaran tempatan. Ia ditawarkan dalam versi badan dengan panjang 5.4-meter, pilihan van penumpang atau van kargo, serta bateri berkapasiti 70 kWj.

Harga untuk setiap varian tidak dinyatakan dengan jelas, namun menurut Go Auto, Higer Ace E1 dijual di Malaysia pada harga bermula RM268,888. Setiap pembelian van ini juga datang sekali dengan pengecas mudah alih berkapasiti 7kW secara percuma.

Setiap pembelian van Higer Ace E1 ini akan dilindungi waranti pengeluar selama lima-tahun atau 150,000 km, bersama waranti bateri juga selama lima-tahun atau 200,000 km.

Higer Ace E1 – van elektrik dari China dilancar di Malaysia; bermula RM269k, jarak gerak 300 km

Tiada angka prestasi disebut dalam kenyataan yang dikeluarkan oleh Go Auto berkenaan van ini. Ia cuma dinyatakan van ini dibekalkan dengan bateri lithium-ion berkapasiti 70 kWj dari pengeluar bateri terkemuka CATL, memberikan jarak gerak 300 km mengikut kitaran ujian NEDC.

Ia boleh dicas semula menggunakan pengecas AC dengan penghubung Type 2, dan juga pengecas pantas DC dengan penghubung CCS2. Dengan pengecas DC berkuasa 60 kW, bateri van ini boleh dipenuhkan dalam masa 75 minit.

Van elektrik ini menampilkan dimensi panjang 5,380 mm, lebar 1,880 mm, tinggi 2,335 mm dan jarak roda 3,110 mm. Bagi model van penumpang, Higer Ace E1 EV ini datang dengan konfigurasi 15-tempat duduk.

Antara perincian yang diberikan pada van elektrik ini adalah termasuk rim aloi bersaiz 16-inci bersama tayar 215/75, skrin Android LCD 8-inci dengan pemain DVD, kamera undur dan pelbagai lagi.

Menurut Pengarah Eksekutif GVT Sdn Bhd Wan Ahmad Wan Omar, syarikatnya akan menyerahkan dua unit van elektrik ini kepada Universiti Malaysia Pahang (UMP) dan juga empat lagi unit baharu kepada pihak Tenaga Nasional Berhad (TNB).

Higer dan juga satu lagi jenama kenderaan komersil China iaitu Yutong yang diedarkan GVT memang sudah tidak asing dalam membekalkan kenderaan untuk kegunaan agensi-agensi kerajaan seperti MINDEF, MARA, RELA dan UTHM. Ia bukan sahaja menyediakan kenderaan-kenderaan komersil berkuasa diesel, malah turut telah menyerahkan bas-bas elektrik untuk kegunaan TNB.

Setakat ini GVT sudah mempunyai 88 rangkaian servis selepas jualan bagi seluruh Malaysia termasuk di Sabah dan Sarawak.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required