Chery Tiggo 7 Pro PHEV dan 8 Pro PHEV sah untuk Malaysia — akan tiba tahun depan dalam versi CKD

Chery Tiggo 7 Pro PHEV dan 8 Pro PHEV sah untuk Malaysia — akan tiba tahun depan dalam versi CKD

Sempena jenama Chery yang akan kembali ke pasaran Malaysia dalam masa terdekat ini, khalayak akan dapat mendekati model SUV Omoda 5 dan dan Tiggo 8 Pro ketika ia dipertontonkan bulan depan, sebelum dilancarkan secara rasmi pada Jun/Julai nanti.

Tiggo 8 Pro akan hadir dalam versi Max yang baru saja dijual di China, sementara Omoda 5 versi elektrik yang baru saja dipertontonkan di Shanghai akan tiba di Malaysia hujung tahun nanti. Jadi, model dengan enjin biasa yang akan tiba dahulu di sini, dan model EV akan memanfaatkan pengecualian cukai dan di bawa masuk dalam bentuk CBU.

Tidak ketinggalan, model plug-in hybrid juga ada dalam perancangan, dengan dua varian telah disahkan untuk pasaran Malaysia. Yang dimaksudkan ialah model Tiggo 7 Pro PHEV lima-tempat duduk dan Tiggo 8 Pro PHEV. Nama untuk pasaran tempatan belum diketahui, tetapi ia dijangka sampai di sini awal tahun depan.

Dengan unit enjin yang sama dengan Omoda 5 dan Tiggo 8 Pro — masing-masing dengan unit 1.5T dan 2.0T — versi PHEV ini akan dipasang di sini di kilang Inokom, Kulim. Kilang tersebut akan menjadi yang pertama di dunia memasang model CKD terkini Tiggo Pro Max dalam pemanduan sebelah kanan.

Chery Tiggo 7 Pro PHEV dan 8 Pro PHEV sah untuk Malaysia — akan tiba tahun depan dalam versi CKD

Sistem janaan e+ PHEV Kunpeng oleh Chery menggabungkan enjin 1.5 liter turbo (154 hp/230 Nm) dengan transmisi hibrid (DHT), bateri 19.27 kWh dan dua motor untuk menghasilkan 241 hp/510 Nm. Bagi Tigo 8 PHEV, ia mampu memecut 0-100 km/j dalam masa 7.0 saat dengan jarak elektrik 100 km, dan jarak keseluruhan mampu dicapai ialah 950 km.

Chery memaklumkan unit PHEV ini ada sembilan mod operasi — elektrik motor tunggal, elektrik dua motor, mode series dan extended, pacuan langsung enjin dan pacuan selari. Empat mod lagi berkaitan dengan janaan semula tenaga — mod parkir dan caj, memandu dan caj, janaan semula tenaga brek motor tunggal dan janaan semula kuasa brek dua motor. PHEV ini bagaimanapun akan beroperasi sama sahaja dengan kenderaan PHEV yang lain, cuma nama yang diberikan sahaja berbeza.

Bila model ini sampai di Malaysia nanti, ia akan mengisi penawaran yang agak unik dalam pasaran kerana SUV PHEV jarang ada — segmen SUV di sini umumnya datang dengan enjin biasa. Rekaannya bagaimanapun nampak menarik, dan senarak kelengkapan dan teknologi tentunya banyak. Maka, harga dan jaminan akan memainkan peranan yang penting juga.

Chery Tiggo 7 Pro PHEV 2023

Chery Tiggo 8 Pro PHEV 2023

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required