Daihatsu mengaku lakukan kesalahan dalam ujian keselamatan bagi Perodua Axia 2023, Toyota Vios

Daihatsu mengaku lakukan kesalahan dalam ujian keselamatan bagi Perodua Axia 2023, Toyota Vios

Daihatsu telah mengesahkan bahawa syarikat itu telah melakukan “kesalahan” dalam ujian kemalangan yang dilakukan bagi permohonan kelulusan peraturan untuk empat model. Ini termasuk Perodua Axia 2023, Toyota Vios (dengan lencana Yaris Ativ di Thailand dan pasaran lain), Toyota Agya dan sebuah lagi model yang akan dilancarkan.

Anak syarikat Toyota itu mengaku di atas perbuatan tersebut dalam sebuah kenyataan, dan menambah lebih 88,000 unit dari model yang terkesan itu telah dijual di Malaysia, Thailand, Indonesia, Arab Saudi, Emiriah Arab Bersatu, Kuwait dan Mexico setakat ini. Penghantaran stok baru juga telah digantung.

“Kami memohon maaf yang tak terhingga kerana mengkhianati kepercayaan pelanggan kami serta pihak berkepentingan lain dan kerana telah menyebabkan situasi ini,” jelas kenyataan Daihatsu itu. Kenyataan Toyota yang dihebahkan berasingan pula datang dengan nada lebih keras.

Daihatsu mengaku lakukan kesalahan dalam ujian keselamatan bagi Perodua Axia 2023, Toyota Vios

“Kesalahan Daihatsu itu berkaitan keselematan, yang menjadi aspek paling utama sesebuah kenderaan. Kami menganggap hal ini sebagai langsung tidak boleh diterima dan mengkhianati kepercayaan pelanggan. Oleh kerana masalah ini berlaku melihatkan kereta penumpang jenama Toyota, kami percaya masalahnya tidak hanya terhad kepada Daihatsu sahaja,” jelas Pengerusi Lembaga Toyota, Akio Toyoda.

“Kami akan mulakan dengan menjalankan siasatan terperinci dan mengumpul fakta berkaitan untuk memahami situasi ini, menentukan penyebab sebenarnya dan bekerja sehabis daya untuk mengelakkannya daripada berulang. Kami juga memaklumkan kepada umum dalam waktu yang sama berkenaan fakta yang telah dikenal pasti melalui siatatan itu,” tambah beliau.

Daihatsu menyebut bahawa “lapisan dalam pintu tempat duduk depan telah diubah suai secara tidak betul, dan berlakunya salah laku terhadap prosedur ujian perlanggaran sisi dan kaedah yang ditetapkan oleh peraturan.”

Daihatsu mengaku lakukan kesalahan dalam ujian keselamatan bagi Perodua Axia 2023, Toyota Vios

Menurut Reuters, kemasan pintu pada kenderaan yang terkesan telah diubah suai dengan sebuah “takik” (notch) untuk meminimumkan risiko yang panel pintu tersebut boleh pecah dan terhasilnya bucu tajam yang akan mencederakan ketika beg udara sisi diaktifkan. Ubah suai berkenaan bagaimanapun tiada pada kenderaan yang dikeluarkan.

Dengan penghantaran baru yang sudah digantung, Daihatsu, bersama dengan Toyota, akan “menguji semula (ujian perlanggaran sisi) dengan kehadiran pihak berkuasa pemeriksa dan pensijilan, dan sekiranya disahkan prestasi impak isi berkenaan mematuhi peraturan, kami akan menyambung semula penghantaran.”

Bagaimanapun, Daihatsu telah memastikan yang “ketika ini, pelanggan yang menggunakan model-model tersebut tidak perlu mengambil sebarang tindakan untuk penggunaan berterusan.”

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required