Honda akui tertinggal dalam segmen EV berbanding jenama China; ada rancangan untuk melawan semula

Honda akui tertinggal dalam segmen EV berbanding jenama China; ada rancangan untuk melawan semula

Dengan kebanjiran pelbagai kenderaan elektrik (EV) jenama tempatan dalam acara Auto Shanghai 2023 yang berlangsung bulan lalu, jenama automotif Jepun, Honda mengakui bahawa ia kini ketinggalan dalam segmen berkenaan berbanding pesaing-pesaingnya dari China.

CEO Honda Toshihiro Mibe terkejut dengan perkembangan yang dilihat berlaku dalam acara berkenaan, namun syarikatnya mempunyai rancangan bagi mempercepatkan halatuju elektrifikasi Honda bagi bersaing dengan jenama-jenama dari China tersebut.

“Mereka di hadapan kami, lebih dari apa yang dijangka. Kami sedang mencari jalan untuk melawan semula. Jika tidak, kami akan tewas dalam persaingan ini. Kami menyedari bahawa kami agak ketinggalan di belakang, dan kami bertekad untuk memutar semula keadaan ini,” kata Mibe dalam sesi penerangan perniagaan tahunan Honda bulan lalu, lapor Automotive News.

Menurutnya lagi, eksekutif-eksekutif Honda tidak menjangka untuk melihat banyak jenama-jenama tempatan China membanjiri dewan-dewan pameran di Auto Shanghai 2023 dengan pelbagai jenis EV menampilkan teknologi termaju. Honda hadir ke acara tersebut dengan mendedahkan tiga SUV EV iaitu prototaip e:NS2 dan e:NP2 yang akan mula dijual di China pada awal 2024, serta model konsep e:N SUV yang dijangka akan diperkenal dalam versi produksi pada akhir 2024.

Honda akui tertinggal dalam segmen EV berbanding jenama China; ada rancangan untuk melawan semula

Mibe turut menyatakan bahawa jenama-jenama automotif China ini telah melangkah jauh ketika dunia dikekang oleh pandemik Covid-19, di mana perjalanan untuk masuk ke negara tersebut terhalang serta sukar menerusi pelbagai kaedah kuarantin yang diperlukan.

COO Honda, Shinji Aoyama turut senada dengan apa yang dikatakan oleh Mibe. “Kami ketinggalan berbanding China,” katanya.

Sebagai respon kepada situasi ini, Honda akan melancarkan beberapa model EV baharu di pasaran utama seperti Amerika Syarikat, China dan Jepun – kebanyakan pelancaran ini akan belangsung bermula 2025. Honda turut mengulangi sasarannya untuk menghasilkan lebih daripada dua juta EV setiap tahun menjelang 2030.

Model EV pertama Honda di AS adalah Honda Prologue dan Acura ZDX, di mana kedua-duanya dihasilkan berasaskan platform Ultium dari General Motors, bakal dilancarkan pada tahun 2024. Manakala model-model EV bersaiz sederhana hingga besar yang dihasilkan dari platform EV Honda sendiri akan mula dijual di pasaran tersebut menjelang 2025.

Honda turut menyatakan bahawa kerjasamanya dengan GM akan terus dikukuhkan bagi membangunkan bersama siri kenderaan elektrik mampu milik yang akan mula dijual pada 2027 dan seterusnya serta terus meneroka pelbagai kerjasama lain.

Di Jepun, model EV yang berasaskan Honda N-One akan mula dijual bermula 2025, bersama dua lagi model EV bersaiz kecil termasuk sebuah SUV EV yang akan masuk ke pasaran menjelang 2026. Manakala untuk tiga model yang hanya akan dijual di China yang disebut sebelum ini, ia akan menjadi antara 10 model EV baharu yang akan diperkenalkan ke pasaran menjelang 2027.

Honda turut merancang untuk meningkatkan aktiviti berkaitan bateri EV. Dalam masa terdekat, usaha berkenaan akan turut membabitkan bagi mendapatkan bekalan bateri dari GM untuk model-model pasaran AS, CATL untuk model-model pasaran China dan Envision AESC untuk model-model yang dijual di pasaran domestik Jepun.

Bukan sekadar mendapatkan bekalan, malah Honda juga kini aktif mengambil bahagian dalam penyelidikan pembangunan bateri. Ini termasuk melabur dan membangunkan bersama bateri semi-solid-state bersama SES AI Corporation dan bekerjasa dengan GS Yuasa untuk pembangunan bateri lithium-ion cecair berkuasa tinggi.

Honda akui tertinggal dalam segmen EV berbanding jenama China; ada rancangan untuk melawan semula

Difahamkan rancangan untuk mewujudkan barisan pengeluaran bagi mendemonstarikan produksi bateri solid-state sepenuhnya akan berjalan pada 2024, dan ia akan diperkenalkan dalam pasaran pada separa kedua dekad ini.

Honda juga kini sedang bekerjasama dengan syarikat perdagangan Hanwa bagi memastikan perolehan stabil unsur-unsur penting seperti nikel dan kobalt dalam jangka sederhana hingga panjang, serta sedang meneroka cara untuk menggunakan sumber bateri kitar semula pada masa hadapan.

Perisian dan elektronik juga akan menjadi bidang tumpuan Honda dalam usaha di mana ia kini sedang membangunkan sistem pengendalian kenderaannya sendiri yang disasarkan akan diguna bermula dari EV bersaiz sederhana hingga besar untuk pasaran AS pada 2025, serta mengembangkan penyelidikan dan pembangunan dalam bidang pemanduan automatik/sistem bantuan pemanduan dan juga servis-servis terhubung.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required