Toyota, Daihatsu dan Suzuki bakal perkenalkan prototaip van mini EV komersil dengan jarak 200 km

Toyota, Daihatsu dan Suzuki bakal perkenalkan prototaip van mini EV komersil dengan jarak 200 km

Suzuki, Daihatsu dan Toyota akan mendedahkan rekaan prototaip sebuah van mini komersial dengan janaan elektrik yang dibangunkan bersama oleh ketiga-tiga syarikat itu. Prototaip EV itu akan membuat penampilan sulung semasa acara pameran yang memberi tumpuan kepada usaha industri automotif untuk mencapai neutraliti karbon. Acara itu, yang akan dianjurkan oleh Japan Automobile Manufacturers Association (JAMA) bermula 18-21 Mei, akan berlangsung bersekali dengan G7 Hiroshima Summit.

Menurut hebahan rasmi, pembangunan prototaip berkenaan melibatkan teknologi elektrifikasi Toyota, sementara Suzuki dan Daihatsu membekalkan kepakaran mereka dalam menghasilkan kenderaan saiz kecil. Berdasarkan imej yang disediakan, versi produksi prototaip berkenaan akan dirujuk sebagai Suzuki Every, Daihatsu Hijet dan Toyota Pixis Van.

Setiap jenama akan memperkenalkan versi van mereka sendiri dalam tahun ini, tetapi hanya Daihatsu yang ditugaskan untuk melakukan pengeluarannya. Van komersial mini ini juga melibatkan input daripada Commercial Japan Partnership Technologies Corporation (CJPT) untuk memastikan ia mempunyai spesifikasi optimum sebagai penyelesaian logistik jarak-terakhir (last mile) yang cekap.

Jarak perjalanan bagi satu caj penuh van ini dianggarkan 200 km, dan pembangunan lanjut sedang dijalankan untuk memastikan kenderaan ini memenuhi keperluan pelanggan dalam industri penghantaran.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required