Hayden Haikal sasar juara keseluruhan Kejuaraan Thailand Junior Idemitsu Super Turbo minggu ini

Hayden Haikal sasar juara keseluruhan Kejuaraan Thailand Junior Idemitsu Super Turbo minggu ini

Pelumba touring car muda negara, Hayden Haikal akan ke Litar Antarabangsa Chang di Buriram, Thailand hujung minggu ini dengan sasaran untuk menjadi juara keseluruhan untuk siri Kejohanan Thailand Junior Idemitsu Super Turbo 2023.

Kejohanan tersebut sudahpun masuk ke pusingan ketiga yang juga terakhir minggu ini, dan tugas Hayden sebenarnya hampir selesai kerana dia kini mendahului carta pungutan mata untuk pelumbaan kategori Junior (enjin NA berkapasiti sehingga 1,550 cc) dengan kelebihan 1 mata berbanding pesaing terdekatnya.

Pelumba yang baru berumur 18-tahun dan memandu Toyota Vios bernombor #437 pasukan Wing Hin Motorsport dari Malaysia itu sebelum ini jelas mendominasi kejuaraan tersebut, dengan memenangi tiga dari empat perlumbaan dalam dua pusingan bagi musim 2023 ini.

Hayden cuma menghabiskan perlumbaan di tangga keenam pada Race 1 pusingan kedua, itu pun kerana Vios yang dipandunya mengalami kerosakan transmisi. Kotak gear Vios yang dipandunya tiba-tiba tersekat pada gear lima ketika Hayden mendahului perlumbaan, namun dia berjaya menamatkan perlumbaan di kedudukan keenam walaupun dengan kereta yang hanya menpunyai gear lima.

“Saya mempunyai peluang yang baik untuk menang (kejuaraan keseluruhan dalam kelas) dan saya mensasarkan untuk menang kedua-dua perlumbaan. Ia tidak mudah, saya hampir pasti tentang itu, tetapi ia perlu dilakukan sekarang atau ia tidak akan dicapai,” kata Hayden.

Sekiranya Hayden berjaya memperolehi gelaran juara keseluruhan minggu ini, ia akan menjadi kemenangan bersejarah kerana ini hanya merupakan penyertaan musim pertamanya dalam kejohanan tersebut.

“Pemandu dan juga kereta dari Thailand adalah sangat kompetitif, tetapi dengan mencapai keputusan seperti ini dalam tahun pertama kami bersaing dalam kejohanan baru sudah pun menjadi pencapaian yang baik. Semua pujian sepatutnya adalah untuk pasukan kerana kerja keras, komitmen dan usaha bagi memastikan kami bukan hanya kompetitif, tetapi terus dalam posisi untuk merebut kejuaraan.” katanya lagi.

Hayden Haikal sasar juara keseluruhan Kejuaraan Thailand Junior Idemitsu Super Turbo minggu ini

Sebelum ini Hayden sudahpun pernah berlumba di Thailand, bermula dengan Thailand Super Series Super Eco Championship 2022. Dia berjaya bergelar naib juara dalam kejohanan itu tahun lalu, dan meneruskan perlumbaan dalam kejohanan yang sama pada tahun ini, serentak dengan Kejohanan Idemitsu Super Turbo.

Bagi anda yang mahu menonton dan memberikan sokongan kepada Hayden hujung minggu ini, anda tidak perlu ke Thailand kerana siaran langsung perlumbaan tersebut akan disiarkan menerusi laman Facebook rasmi Super Turbo SEA Zone Challenge pada PAUTAN INI.

Ia akan bermula pada pukul 12.50 pm pada hari Sabtu (17 Jun) untuk Race 1 dan pukul 3.05 pm pada hari Ahad (18 Jun) untuk Race 2.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required