Hayden Haikal dinobat juara keseluruhan Junior Idemitsu Super Turbo Championship 2023 di Thailand!

Hayden Haikal dinobat juara keseluruhan Junior Idemitsu Super Turbo Championship 2023 di Thailand!

Pelumba muda touring car negara, Hayden Haikal telah mencapai sasarannya untuk menjadi juara keseluruhan Idemitsu Super Turbo Championship 2023 untuk kelas Junior (enjin NA berkapasiti sehingga 1,550 cc) di Thailand, selepas memenangi dua perlumbaan terakhir dalam pusingan ketiga kejohanan tersebut yang berlangsung pada hujung minggu lalu.

Sebelum bermulanya perlumbaan bagi pusingan ketiga dan juga terakhir untuk musim 2023 tersebut, Hayden sudahpun mendahului carta pungutan mata dengan kelebihan satu mata berbanding pesaing terdekat dengan mendominasi siri ini, menang 3 dari empat perlumbaan yang telah berlangsung pada pusingan pertama dan kedua.

Penguasaan Hayden diteruskan pada perlumbaan pusingan terakhir yang berlangsung di Litar Antarabangsa Chang, Buriram pada 17 dan 18 Jun lalu, dengan memenangi kedua-dua Race 1 dan Race 2. Ini membolehkan Hayden yang memandu Toyota Vios bernombor #437 pasukan Wing Hin Motorsport berkenaan mengutip 88 mata dengan menang 5 dari 6 perlumbaan secara keseluruhan.

Hayden berhadapan cabaran sengit dari pelumba tempatan, Warunyoo Sangla dalam perlumbaan hujung minggu lalu yang memimpin kedua-dua perlumbaan pada peringkat awal. Namun Hayden mampu memintas Waruyoo dalam kedua-dua perlumbaan tersebut untuk menjadi juara, sementara pelumba Thai berkenaan kekal di tempat kedua.

Kemenangan Hayden dalam perlumbaan tersebut merupakan kejayaan yang bersejarah buatnya, bukan hanya kerana ia kejuaraan peringkat antarabangsa pertama yang dimenanginya, malah ia dikecapi hanya dalam penyertaan musim pertamanya dalam kejohanan tersebut.

“Saya berasa sangat gembira kerana (kemenangan juara keseluruhan di Thailand) ini telah menjadi salah satu sasaran saya sejak saya mula berlumba di Thailand tahun lalu. Saya rasa sangat lega kerana telah menang akhirnya, selepas hampir menjadi juara dalam Thailand Super Eco Series tahun lepas”, kata Hayden.

Hayden Haikal dinobat juara keseluruhan Junior Idemitsu Super Turbo Championship 2023 di Thailand!

Hayden masih lagi berlumba dalam Thailand Super Eco Series untk musim 2023, dan dilihat berpotensi untuk mengecapi gelaran juara keduanya di Thailand tahun ini menerusi siri perlumbaan tersebut.

“Hampir semua kredit perlu diberikan kepada pasukan Wing Hin Motorsport yang bertungkus lumus bagi menempatkan Vios yang memenangi kejuaraan ini di atas grid dan percaya kepada saya untuk mendapatkan kejayaan bagi kempen perlumbaan pertama mereka di Thailand. Sangat hebat rasanya apabila dapat membalas jasa mereka untuk semua kerja keras yang telah dicurah dengan memenangi gelaran juara,” tambah Hayden.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required