Mercedes-Benz G500 Final Edition – G-Class bukan AMG terakhir dengan enjin V8, terhad 1,500 unit

Mercedes-Benz G500 Final Edition – G-Class bukan AMG terakhir dengan enjin V8, terhad 1,500 unit

Mercedes-Benz mengambil keputusan menghentikan penggunaan enjin V8 pada G500 dan mengeluarkan versi akhir yang dipanggil sebagai G500 Final Edition. Dikeluarkan terhad hanya 1,500 unit, model ini muncul 30 tahun selepas pengeluar Jerman itu menggunakan enjin V8 buat pertama kali pada G-Class.

Secara mekanikal, enjin V8 4.0 liter twin turbo pada model Final Edition ini sama sahaja dengan enjin G500 biasa, menghasilkan kuasa 421 PS (416 hp atau 310 kW) dan tork 610 Nm. Ia dipadankan dengan transmisi automatik 9G-Tronic sembilan kelajuan, serta sistem pacuan semua roda.

Antara sentuhan istimewa yang dibuat pada model Final Edition ini adalah termasuk rim AMG 20 inci yang datang dalam warna sama ada sama seperti warna badan atau hitam, bergantung kepada warna kereta – ada tiga pilihan iaitu Obsidian Black Metallic, Opalith White Magno dan Olive Magno.

Bagi setiap warna, Mercedes-Benz akan mengeluarkan 500 unit G500 Final Edition, dan semuanya akan mempunyai tulisan serta logo ‘Final Edition’ pada pemegang pintu. Turut diberikan adalah pancaran logo G serta tulisan ‘Stronger Than Time’ pada cermin sisi, sementara penutup roda ganti dihias dengan kemasan krom. Menambah lagi ciri eksklusifnya, pembeli juga akan menerima kain pelindung kereta khas.

Di dalam kenderaan ini anda akan menemui tulisan ‘Final Edition’ pada kemasan tepi pintu yang menyala, serta pemegang pintu. Kunci model ini juga dilekatkan dengan plak khas yang dibuat daripada syiling perak asli.

Kelengkapan lain yang datang bersama model ini adalah pakej Superior Line, sistem bunyi Burmester, Active Multicontour Seat Package Plus serta pakej kulit penuh Manufaktur yang memberikan balutan kulit Nappa pada hampir semua bahagian termasuk ruang barangan dan lapik bumbung.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required