Harley-Davidson X440 dilancar secara rasmi di India – enjin satu silinder 440 cc, enam gear, harga dari RM13k

Harley-Davidson X440 dilancar secara rasmi di India – enjin satu silinder 440 cc, enam gear, harga dari RM13k

Setelah banyak kali teaser dikeluarkan, model kapasiti rendah terbaru Harley-Davidson yang dibangunkan dengan kerjasama Hero Motocorp, iaitu X440 akhirnya dilancarkan untuk pasaran India. Ia ditawarkan dalam tiga versi, dengan harga antara 229,000 rupee (RM13,029) hingga 269,000 rupee (RM15,305).

Projek pembangunan motosikal ini bermula tiga tahun lepas dan ia melibatkan bukan sahaja jurutera dan pakar Hero Motocorp di India, tetapi juga wakil Harley-Davidson di Milwaukee, Amerika Syarikat dan Jerman. Setelah siap, ia diuji secara menyeluruh untuk memastikan ia bukan setakat tahan lasak, tetapi juga memberikan rasa tunggangan Harley-Davidson sebenar.

Pada rangka motosikal ini terletak enjin satu silinder 440 cc air-oil cooled dengan sistem suntikan bahan api, mampu menghasilkan kuasa 27 hp pada 6,000 rpm dan tork 38 Nm pada 4,000 rpm. Ia dipadankan bersama transmisi enam kelajuan, dan dikatakan dapat memberi kadar penggunaan bahan api sekitar 35 km/l apabila diuji melalui kitaran WMTC.

Rim motosikal ini datang dalam saiz berbeza, iaitu 18 inci di hadapan dan 17 inci di belakang, dan masing-masing dipegang oleh suspensi yang terdiri daripada fork USD KYB 43 mm dan dua penyerap hentak dengan tabung gas dan pelarasan pra beban.

Memastikan X440 boleh berhenti dengan baik adalah sistem brek cakera di hadapan (320 mm) dan belakang (240 mm), dengan angkup daripada Bybre serta sistem ABS dual-channel yang diberikan secara standard. Berat keseluruhan motosikal ini adalah 190.5 kg (sedia bergerak) dan ia menyediakan tinggi tempat duduk 805 mm.

Kelengkapan lain yang terdapat pada X440 adalah termasuk tangki bahan api 13.5 liter, pengecas USB, semua lampu jenis LED serta panel paparan TFT 3.5 inci (sambungan Bluetooth hanya untuk varian paling tinggi). Antara tiga varian yang ditawarkan, perbezaannya boleh dilihat pada jenis rim (spoked atau aluminium) serta warna yang digunakan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required