Mercedes-Benz, Volvo guna penyambung pengecas NACS, boleh akses jaringan Supercharger Tesla

Mercedes-Benz, Volvo guna penyambung pengecas NACS, boleh akses jaringan Supercharger Tesla

Mercedes-Benz dan Volvo telah bersetuju untuk menggunakan penyambung pengecas EV dengan Standard Pengecas Amerika Utara (NACS) yang sama dengan Tesla, membolehkan kerete elektrik dari kedua-dua jenama itu menggunakan jaringan Supercharger Tesla.

Bermula 2025, model-model EV pasaran Amerika Utara (Amerika Syarikat, Kanada dan Mexico) kedua-dua jenama itu akan dilengkapi dengan port pengecas NACS tersebut. Sebelum tarikh berkenaan, Mercedes-Benz dan Volvo akan menawarkan penyambung penyesuai (adapter) untuk port CCS yang boleh digunakan pada pengecas yang menggunakan penyambung NACS.

Pada Jun tahun ini, organisasi standard automotif dunia iaitu SAE International mengumumkan bahawa ia akan menstandardkan penyambung NACS (SAE J3400) bagi memastikan semua pembekal dan pengeluar boleh menggunakan, mengilangkan atau memasang atur penyambung pengecas pada EV dan stesen pengecas di seluruh Amerika Utara.

Mercedes-Benz, Volvo guna penyambung pengecas NACS, boleh akses jaringan Supercharger Tesla

Sebelum Volvo dan Mercedes-Benz, General Motors, Rivian dan beberapa EV dari jenama lain sudahpun turut menggunakan penyambung NACS berkenaan.

Penyambung NACS ini sebelum ini dikenali sebagai penyambung pengecas Tesla, dan ia telah digunakan oleh jenama EV Amerika Syarikat itu sejak 2012. Nama NACS ini diumumkan oleh SAE dan dalam masa yang sama Tesla turut sudah membenarkan jenama lain menggunakan standard yang serupa serta mendakwa bahawa rekaannya adalah lebih kompak.

Dalam kenyataan yang dikeluarkan oleh Tesla, NACS merupakan standard pengecas paling mudah dijumpai di Amerika Utara, dengan nisbah NACS kepada CCS adalah 2:1.

Dengan menggunakan hanya satu standard akan memudahkan implementasi serta menambah lebih banyak stesen pengecas, selari dengan apa yang syarikat pengeluar kereta mahu tawarkan kepada pelanggan. Ia ditambah dengan liputan luas yang sudahpun disediakan oleh jaringan Supercharger Tesla yang sudah pun tersedia di rantau tersebut.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required