Tesla kini rasmi di Malaysia — perkenalkan Model Y, kemudahan pengecas Supercharger di Pavilion KL

Tesla kini rasmi di Malaysia — perkenalkan Model Y, kemudahan pengecas Supercharger di Pavilion KL

Tesla Motors kini rasmi beroperasi di Malaysia. Pengenalan jenama itu hari ini juga turut disertai dengan penampilan sulung model pertamanya yang ditawarkan di Malaysia, Tesla Model Y. Model Y ditawarkan dalam tiga versi: Standard Range RWD (RM199,000), Long Range AWD (RM246,000) dan Performance AWD (RM288,000). Semuanya dipamerkan di Pavilion Kuala Lumpur bermula hari ini.

Pelanggan berpeluang untuk mendekati semua versi Model Y berkenaan dalam pameran yang dijangka berlangsung hingga 31 Oktober nanti. Pameran tersebut diadakan di Centre Court Pavilion Kuala Lumpur, dari 10 pagi hingga 10 malam setiap hari. Tempahan turut boleh dibuat di sana dengan serahan pertama Model Y untuk pelanggan di Malaysia akan dilakukan bermula awal 2024 nanti.

Dalam petunjuk yang diberikan sebelum ini, Model 3 juga dijangka akan diperkenalkan di sini kelak, walaupun masih belum ada perincian bila setepatnya ia akan tiba. Selain model EV, Tesla juga melabur dalam menyediakan rangkaian stesen Supercharger-nya — dengan stesen pengecas biasa sekali — yang telah dirancang di lokasi strategik di seluruh negara.

Tesla kini rasmi di Malaysia — perkenalkan Model Y, kemudahan pengecas Supercharger di Pavilion KL

Kelompok pertama pengecas Supercharger ini juga sudah hampir dilaksanakan operasinya. Terletak di B1 ruang parkir Pavilion KL, kemudahan pengecasan tersebut terdiri daripada lapan Supercharger V3, dengan setiap satu menawarkan pengecasan pantas DC hingga 250 kW. Unitnya sudah ada, tetapi belum beroperasi dan sedang menanti kelulusan dari pihak berwajib.

Kadar pengecasan juga belum dimaklumkan, dan seperti tertera di lantai ruang pengecasan, unit pengecas Superchargers hanya untuk kenderaan Tesla sahaja.

Sembilan lagi rangkaian pengecas Supercharger telah disenaraikan pemasangannya kelak. Lima daripadanya akan dipasang di Lembah Klang dan Petaling Jaya, Selangor, dan di Bukit Jalil serta dua lokasi lain di KL. Di bahagian utara, Tesla Supercharger akan berada di Ipoh dan Perai, Pulau Pinang, sementara di selatan di dua lokasi lagi, iaitu di Negeri Sembian dan Iskandar Puteri, Johor.

Tesla kini rasmi di Malaysia — perkenalkan Model Y, kemudahan pengecas Supercharger di Pavilion KL

Tesla juga akan membuka ibupejabat dan pusat servis canggihnya di Cyberjaya, yang akan menjadi hab untuk semua operasi korperat, pemasaran, latihan, sokongan pelanggan serta servis kenderaan. Pusat servis berkenaan akan dilengkapi dengan peralatan diagnostik canggih serta dengan tenaga kerja berkemahiran tinggi.

Syarikat itu juga akan mewujudkan pusat pameran di kawasan utama metropolitan di seluruh negara. Pusat ini akan bertindak selaku ruang untuk bakal pelanggan meneroka dan mengalami sendiri EV jenama ini dan hal-hal berkaitan mobiliti elektrik.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required