Mitsubishi Triton 2024 — gaya Beast Mode baru, enjin 4N16 2.4L 204 PS/ 470 Nm, sampai M’sia tahun depan

Mitsubishi Triton 2024 —  gaya Beast Mode baru, enjin 4N16 2.4L 204 PS/ 470 Nm, sampai M’sia tahun depan

Mitsubishi Triton 2023 generasi ke-enam serba baru hari ini diperkenalkan buat pertama kalinya untuk peringkat global di Bangkok, Thailand. Merupakan versi produksi bagi model XRT Concept yang mula muncul pada Mac lalu, ia juga akan kembali dijual di Jepun buat pertama kali bagi tempoh 12 tahun terakhir, bermula awal 2024 nanti.

Serba serbi berkaitan trak pikap ini diberikan sentuhan baru. Bermula dengan rekaan casis ladder frame yang kini mempunyai 65% lebih banyak kawasan cross-sectional berbanding model lama, serta mencapai tahap bending rigidity 40% dan torsional rigidity 60%. Ini meningkatkan daya tahannya serta dalam masa yang sama turut memberikan tahap keselesaan yang lebih baik. Badan Triton terbaru ini juga lebih ringan dengan penggunaan bahan logam high-tensile 1180 Mpa.

Untuk Thailand, ada tiga jenis badan Triton terbaru ini yang ditawarkan, dengan empat varian berasingan semuanya — Double Cab (High 4WD dan Standard 2WD); Club Cab (High 2WD); dan Single Cab (Standard 4WD).

Mitsubishi Triton 2024 —  gaya Beast Mode baru, enjin 4N16 2.4L 204 PS/ 470 Nm, sampai M’sia tahun depan

Bukan itu sahaja, unit janaan kuasanya juga adalah yang terbaru dengan enjin diesel 4N16 2.4 liter 16-injap empat-silinder sebaris DOHC turbo; untuk pasaran Thailand, tiga spesifikasi output disediakan sebagai pilihan. Versi janaan tingginya dilengkapi dengan pengecas turbo baru dengan sistem pembakaran baru, menghasilkan janaan maksimum 204 PS (150 kW) dengan tork maksimum 470 Nm dari 1,500 rpm.

Selain itu ada dua versi bagi unit spesifikasi standard — satu dengan output enjin 184 PS (135 kW) dan 430 Nm tork, dan satu lagi dengan output maksimum 150 PS (110 kW) dengan tork maksimum 330 Nm. Kedua-duanya dilengkapi dengan pengecas turbo VG yang hadir dengan kawalan bolehubah bagi kapasiti turbin.

Mitsubishi Triton 2023 serba baru di sana diberikan dua pilihan untuk sistem transmisi — yang pertama, kotak gear automatik enam-kelajuan dengan mod Sport yang diwarisi dari model lama, dan yang kedua, kotak gear manual enam-kelajuan dengan shift-by-wire yang mengurangkan gegaran yang dipindahkan dari enjin, dan menjadikan aspek keselesaan lebih baik.

Mitsubishi Triton 2024 —  gaya Beast Mode baru, enjin 4N16 2.4L 204 PS/ 470 Nm, sampai M’sia tahun depan

Bergantung kepada model badan tersebut, Triton Double Cab High 4WD misalnya mempunyai ukuran dimensi seperti berikut: 5,360 mm panjang, 1,930 mm lebar dan 1,815 mm tinggi. Jarak antara roda pula ialah 3,130 mm. Sebagai perbandingan, Triton semasa bagi varian Athlete yang paling tinggi untuk pasaran Malaysia ketika ini mempunyai ukuran 5,305 mm panjang, 1,815 mm lebar, 1,780 mm tinggi dengan jarak antara roda 3,000 mm. Ini menjadikan Triton 2023 yang terbaru sebuah trak pikap dengan saiz yang lebih besar: panjang +30 mm, lebar +115 mm, +35 mm tinggi — lebih penting, jarak antara rodanya juga libatkan pertambahan 130 mm.

Mitsubishi menamakan konsep rekaan terbaru ini sebagai Beast Mode. Ia jelas menyerlahkan imej Triton yang lebih gagah dan berkuasa, dengan ketegapan dan saiz yang tentunya lebih besar. Dari segi rekaan, bahagian wajah depan menampilkan sentuhan Dynamic Shield yang cukup tampan, dengan gril depan dan bahagian fender yang lebih menonjol.

Lampu DRL-nya LED dengan rekaan seolah mata tajam, dan disertai lampu utama LED dengan kesan 3D di bawahnya. Ini mengubah sama sekali wajah depan Triton, menjadikannya lebih segar. Di belakang, selain ruang kargo yang luas, lampu belakang turut hadir dengan bentuk T, mengukuhkan lagi imej kental yang dimilikinya.

Tidak ketinggalan, sistem suspensi dan 4WD Triton terbaru ini turut diberikan pembaharuan. Bagi sistem 4WD, ia dilengkapi dengan sistem Super Select 4WD-II and Easy Select 4WD oleh Mitsubishi, yang dilengkapi dengan Limited Slip Differential (LSD) dengan pengesanan tork yang mengagihkan daya pemanduan dalam nisbah 40% ke depan dan 60% ke belakang, sekaligus memastikan prestasi cengkaman dan prestasi di selekoh dalam masa yang sama. Tujuh mod pemanduan turut disediakan — Normal, Eco, Gravel, Snow, Mud, Sand dan Rock.

Suspensi yang direka baru juga kekal menggunakan jenis double wishbone di depan. Mounting untuk lelengan atas bagi model 4WD dan 2WD High Rider telah dinaikkan lagi untuk menambah 20 mm lagi pergerakannya. Suspensi belakang pula menggunakan jenis leaf spring yang lebih ringan serta penyerap hentak yang lebih tebal — semuanya untuk meningkatkan keselesaan dalam kabin.

Mitsubishi Triton 2024 —  gaya Beast Mode baru, enjin 4N16 2.4L 204 PS/ 470 Nm, sampai M’sia tahun depan

Dari segi bantuan keselamatan, Triton baru ini turut datang dengan ciri antaranya seperti Adaptive Cruise Control (ACC), Forward Collision Mitigation (FCM), Blind Spot Warning (BSW) dengan Lane Change Assist (LCA) dan Rear Cross Traffic Alert (RCTA). Sistem telematik Mitsubishi Connect juga ada, membolehkan maklumat kenderaan ditinjau melalui telefon pintar, dan memudahkan lagi pengesanan kenderaan jika berlaku kecurian.

Dua pilihan warna baru diberikan untuk Triton baru ini: Yamabuki Orange Metallic dan the Blade Silver Metallic. Warna asas yang lain juga masih dikekalkan — White Diamond, Solid White, Graphite Gray Metallic dan Jet Black Mica.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required