WCE: Jajaran Seksyen 6 dijangka siap sepenuhnya Oktober ini – Bukit Raja/Kapar-Assam Jawa, 21.8 km

WCE: Jajaran Seksyen 6 dijangka siap sepenuhnya Oktober ini – Bukit Raja/Kapar-Assam Jawa, 21.8 km

Menteri Kerja Raya, YB Dato Sri Alexander Nanta Linggi mengesahkan Seksyen 6 bagi Lebuhraya Pesisiran Pantai Barat (WCE) dijangka siap sepenuhnya pada Oktober tahun ini.

Seksyen 6 ini bermula dari Persimpangan Bertingkat Bandar Bukit Raja (Utara)/Kapar ke Persimpangan Bertingkat Assam Jawa (sambungan terus ke penghujung Lebuhraya LATAR) . Ia melibatkan jajaran sepanjang 21.8 kilometer.

“Keseluruhan pembinaan lebuhraya WCE buat masa ini telah mencapai kemajuan 88%. Pembinaan lebuhraya ini dijangka dapat memberikan impak positif yang signifikan terhadap kemajuan ekonomi dan komuniti setempat.

“Saya berharap Lembaga Lebuhraya Malaysia (LLM) dan syarikat konsesi WCE dapat memastikan pembinaan siap mengikut jadual dan mengambil langkah-langkah perlu untuk menangani sebarang masalah yang timbul agar kemudahan infrastruktur penting ini dapat dinikmati segera oleh pengguna lebuh raya sebagai pilihan alternatif terutama di musim perayaan dan hujung minggu,” kata Menterinya Datuk Seri Alexander Nanta Linggi.

WCE: Jajaran Seksyen 6 dijangka siap sepenuhnya Oktober ini – Bukit Raja/Kapar-Assam Jawa, 21.8 km

Beliau berkata demikian selepas meninjau kemajuan kerja-kerja pembinaan Seksyen 6 di Plaza Tol Assam Jawa, Kuala Selangor, hari ini.

Tambahnya, projek pembinaan WCE mengalami kelewatan disebabkan beberapa faktor termasuklah proses pengambilan tanah dan sebagainya. Berkenaan dengan sistem kutipan tol bagi Seksyen 6 ini, beliau berkata, ia akan diumumkan kelak. Namun, beliau menjelaskan, plaza tol di sepanjang lebuhraya ini juga akan bersedia untuk melaksanakan sistem Multi Lane Fast Flow (MLFF).

Jajaran Seksyen 6 ini dibina menggunakan standard R6 dengan dua lorong dua hala yang dijangka akan dapat mengubah landskap pengangkutan di kawasan tersebut dengan penjimatan masa perjalanan antara bandar-bandar utama sekitar Klang, Shah Alam, Puncak Alam dan Kuala Selangor.

WCE: Jajaran Seksyen 6 dijangka siap sepenuhnya Oktober ini – Bukit Raja/Kapar-Assam Jawa, 21.8 km

“Dengan adanya jajaran Seksyen 6 ini, ia dapat memendekkan masa perjalanan dari Klang ke Kuala Selangor/Ijok sehingga 30 minit,” tambahnya lagi.

Ia juga dijangka memberi manfaat besar dalam merancakkan industri pelancongan di kawasan ini serta membantu menarik lebih ramai pelancong ke destinasi pelancongan seperti Kuala Selangor, Jeram, Bandar Warisan Batu Arang, Sky Mirror serta Taman Kelip-Kelip, Kampung Kuantan.

Manfaat Lebuhraya WCE ini juga akan dirasai oleh usahawan industri kecil dan sederhana (IKS) serta peniaga tempatan sebagai jaringan hubungan pengangkutan yang lancar, aktiviti perniagaan akan menjadi lebih mudah dan dapat meningkatkan jualan serta keuntungan perniagaan selari dengan pertambahan pengunjung ke kawasan tersebut, sekaligus dapat menambah peluang pekerjaan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required