Elon Musk, DS Anwar Ibrahim dijangka rasmikan HQ Tesla di Cyberjaya pada hujung Sept atau Okt ini

Elon Musk, DS Anwar Ibrahim dijangka rasmikan HQ Tesla di Cyberjaya pada hujung Sept atau Okt ini

Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Tesla Inc dan Space X, Elon Musk dijangka bakal datang ke Malaysia untuk bersama Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim bagi merasmikan ibu pejabat (HQ) Tesla Malaysia di Cyberjaya pada hujung September atau Oktober ini.

Perkara ini dinyatakan sendiri oleh Anwar sewaktu menyampaikan ceramah pada Jelajah Perpaduan Madani di Program Perumahan Rakyat (PPR) Hiliran, Kuala Terengganu, semalam, laporan Astro Awani.

“Selang dua tiga minggu selepas pertemuan (menerusi maya), ketua rantau Asia jumpa saya. Dia kata, Prime Minister, kami sudah membeli bangunan besar di Cyberjaya untuk ibu pejabat dan dijangka siap akhir September atau Oktober ini. Kami minta Perdana Menteri merasmikan, saya cakap boleh tapi dengan syarat Elon Musk datang, kami rasmi sekali,” kata Anwar.

Elon Musk, DS Anwar Ibrahim dijangka rasmikan HQ Tesla di Cyberjaya pada hujung Sept atau Okt ini

Pada 14 Julai lalu, Anwar mengesahkan Tesla Inc bersetuju untuk menjadikan Malaysia sebagai pusat penting pengeluar kereta elektrik (EV) di rantau ini. Di mana Elon Musk turut bersetuju untuk membuka HQ Tesla di Cyberjaya.

Sebelum ini, pada 20 Julai 2023, Tesla telah melancarkan jenamanya di Malaysia menerusi pengenalan Tesla Model Y dan juga kemudahan pengecas Supercharger di Pavilion KL.

Pada Mac 2023 pula, Menteri MITI Tengku Zafrul mengumumkan inisiatif BEV Global Leaders dan pemohon pertama yang diluluskan ialah Tesla Motors, yang dibenarkan untuk menjual kereta di Malaysia tanpa peraturan AP biasa. Beliau turut mengumumkan inisiatif BEV Global Leaders dan pemohon pertama yang diluluskan ialah Tesla Motors, yang dibenarkan untuk menjual kereta di Malaysia tanpa peraturan AP biasa.

Sebagai sebahagian daripada usaha itu, Tesla Malaysia perlu memasang sekurang-kurangnya 50 unit pengecas pantas DC dengan kuasa pengecasan minimum 180 kW, dan sekurang-kurangnya 30% (15 unit) daripada pengecas ini perlu terbuka untuk kegunaan umum, termasuk EV dari jenama lain.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required