Video Proton X90 terbakar – bateri hibrid 48V tidak meletup, Proton sedang siasat punca kebakaran

Video Proton X90 terbakar – bateri hibrid 48V tidak meletup, Proton sedang siasat punca kebakaran

Berhubung video yang tular baru-baru ini menunjukkan sebuah Proton X90 dilihat mengalami kebakaran pada sebelah dalam kabin, Proton hari ini mengeluarkan satu kenyataan rasmi berkenaan insiden tersebut.

Menurut Proton pihaknya telah mengambil maklum selepas video berkenaan tular di media-media sosial, dan unit yang terbakar berkenaan kini berada dalam simpanan syarikat automotif nasional tersebut. Buat masa sekarang Proton menyatakan siasatan teliti terhadapan insiden itu sedang dijalankan dan pihaknya akan memberi kerjasama kepada pihak berkuasa yang berkaitan untuk menentukan punca kejadian.

Walau bagaimanapun, Proton menegaskan tiada sebarang insiden letupan dari bateri sistem hibrid ringan 48v yang dibekalkan pada X90 berkenaan.

“Kami memahami kebimbangan orang ramai dan memohon kerjasama untuk mengelak daripada terlibat dalam perbincangan spekulatif dan ingin menekankan bahawa siasatan masih diteruskan,” kata Proton dalam kenyataan itu.

“Di Proton, kualiti dan keselamatan produk adalah keutamaan kami dan oleh itu, kami ingin memberi keyakinan kepada pengguna semua model Proton bahawa kenderaan mereka dihasilkan untuk memenuhi piawaian tertinggi. Setiap unit akan menjalani pemeriksaan kualiti dan keselamatan yang ketat sebelum dihantar kepada pelanggan kami yang dihargai,” tambah Proton lagi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

 

Add a comment

required

required